The Melin Collection - Santa Ana shoppers

Dorothy Butler utanför en presentbutik i Santa ana med sin Chevelle Malibu 1964.



1963 års Dodge är en sån där modell som blivit väldigt förbisedd, detta är en rätt ovanlig Dodge 440 wagon, det gjordes c:a 25000 stationsvagnar i Dodge 330 och 440 serie, och Louis Becker heter hon som hade en av dom.




Dorothy Becker med även det här en ovanlig Dodge. Coronet var Dodge mellanmodell och här är vi ju mest vana vid att se Coronet-modellerna som fräcka coupéer med mycket motorer, men dessa var ju bara avarter av basmodellerna som just denna Coronet De Luxe wagon från 1966. det byggdes över 27000 Coronet stationsvagnar detta år men de är nog svåra att hitta idag.




Året är 1967 och här står Beth Otte vid sin 1963 års Buick Electra.




Helen Rhodes år 1968 med en mycket ovanlig kärra, det är en av bara 596 byggda 1959 års De Soto Firesweep cabbar, som här då är blott nio år gammal men ser ut att vara i behov av mycket omvårdnad. Svårt idag att tro att just då var dessa femtiotalscabbar nästan värdelösa oavsett modell.




Pontiac Tempest cabriolet 1966 vid Santa Anas shoppingstråk i korsningen Tustin avenue 17th, damen heter Frances Perry.




Här ser man mer hur shoppingcentret vid den korsnignen såg ut då. Så ser det absolut inte ut här idag. Men här år 1967 står ett par och visar upp sin nya fina Chrysler New Yorker sedan.




Ingen dålig shoppingvagn, Roy Henderson med sin flotta Mercury Marquis Colony Park wagon 1967. 18680 sådana här byggdes av Fords mest exklusiva stationsvagn detta år och att den är rejäl framgår av den även gick att få i tiositsigt utförande.




Det här är en Rambler Six från 1960, och i sitt absolut mest snikna utförande som motsägelsefullt hette De Luxe så hade den alltså bara enkla lamor fram. Det byggdes faktiskt exakt 24001 såna här Six de Luxe stationsvagnar och totalt nästan 175000 Rambler stationsvagnar totalt 1960, en imponerande siffra för ett så udda märke. Idag är dom sällsynta som hönständer, ingen gillar Rambler och utskrotningen har varit nästan total.




Bill Howard 1967 med sin välskötta Pontiac Chieftain wagon från 1956. Stationsvagnar var statusbilar, denna Chieftain De Luxe var 1956 Pontiacs näst dyraste modell med en prislapp på  $3762, som bara toppades av den exklusiva Star Chief safari som var just det också en stationsvagn.





Kommentarer
Postat av: Larsson

Som vanligt blir man imponerad av Dina bilder och kunniga texter! Fö så är Dodge -63 en av dom få amerikanska vagnar som jag tycker är ful!



Ser fram emot nästa uppdatering...

Postat av: Larsson

...fö så anser Larsson att det skulle vara lag på att alla fordon skulle fototgraferas med sin förste ägare vid v framskärm och bilderna skulle arkiveras... :-)

2009-02-07 @ 13:37:47
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Dodge -63, är en sån där ful snygg bil, som är skit häftig som dragracing bil.

Dodge -63:or i Stock & Super Stock utföranden, är ju bland de fränaste som finnns!!

En sån med 440cu.in., eller ännu hellre, naturligtvis en 426 Hemi under huven, skulle vara en super frän bracket bil.

2009-02-07 @ 14:31:22
Postat av: svensson

Snygg blåton på Tempesten, metallic i solens sken -

Postat av: Raggmunk

Som vanligt en samling goa bilar,kan hålla med om att Dodge63´an och Ramblern inte är de vackraste bilarna som tillverkats men ändå ganska kul.

2009-02-07 @ 18:50:29
URL: http://raggmunkoflask.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Dodge 63 kördes ju med 426 Wedge, som jag själv tycker är snäppet fränare än dussin-hemin



2009-02-09 @ 13:56:43
Postat av: Jokern/ Woodridge

Ja, Max Wedge är ju klart fränt, men det är något speciellt med en Hemi också.



Hade själv en Hemi, som jag skulle ha i min Le Mans -65:a, street racer, men det har jag skrivit om tidigare.

2009-02-11 @ 06:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback