Vi går på bilsalongen i Paris
Nu ska vi ta och besöka den stora bilmässan Paris Auto Salon, fast vi åker inte bara till Paris, utan tillbaka till 1971.
Den stora nyheten som inte lämnade någon besökare oberörd, den extrema prototypen Lamborghini Countach, ritad av Bertone. Den hade ur-premiär på Genevemässan några månader innan men succén var inte mindre på Parissalongen för det.
Stram, radikal och gul visades den upp i Bertones monter. Så här ska en supersportbil se ut i framtiden, om den går i produktion.
Den här kilformade fronten tillhör den nya Alpine A310, en sportmodell med inblandning av Renault som ska ersätta A110:an som syns i bakgrunden. I nästa bild tittar vi in i A310:ans ombonade cockpit.
Det här motorummet tillhör Hondas lilla Z, en 600 kubiksmotor på tvären och fyra sittplatser i en kompakt kaross. Efter koncept från Austins Mini, men Japanerna har tagit det till sig och med ett snäpp mindre. Här är även Europapremiär för Toyotas lilla sportiga Celica, som ger en fingervisning att japanska bilar är nåt vi kommer få räkna med att se mer av i framtiden.
Iso Rivolta Lele har drygt två år på nacken nu, och står här i Paris tillsammans med GT-sedanen Fidia, två modeller som håller liv ännu i den lilla italienska tillverkaren. Lancians nya mellanklass sedan heter 2000 och visades upp tillsammans med den mer eleganta coupéen brevid. Även italienska Frua var på plats bakom Lancias monter med den här lilla coupén byggd på Ford Capri. På andra sidan hallen stod BMW:s monter med den spännande CSi coupén och den stora 3,0 sedanen som nu också har fått 3-liters sexan med insprutning.
Pininfarina visar upp en Peugeot, den vackra 504 coupén har byggts i elegant sportkombi-utförande med tillnamnet Riviera. Nedanför Peugeoten står Pininfarinas senaste alster. Den lyxiga Fiat 130 coupe som kommer gå i produktion snart. Citroen GS visades upp som en tvådörrars kombi med stora glasytor. En större och mer konservativ stationsvagn presenterades hos Peugeot. 504 modellen finns i två versioner, Break och Familiale, den sistnämnda med extrasäten.
Heuliez visar här upp en stylingexercis vid namn Espace som är en ombyggd Citroen SM, lila pärlemorlack och interiör i turkos och vit mocca är vågat.
Från England så kom man med en helt ny typ av vagn som premiärvisats året innan, men nu satts i full produktion. Range Rover, en Land Rover i finkläder med 3,5 liters V8.
British leyland visade också upp sin nya mellanklassvagn, den konventionella Morris Marina. Här den rivigare TC som då får samma motor som MGB på 1800cc.
Jaguar har inga planer på att ersätta sin gamla E-type än, istället har man sänkt ner en maffig V12 motor på hela 275 hästkrafter i den smäckra karossen. Motorn har dubbla överliggande kamaxlar alltså totalt fyra stycken, men den vanliga produktionsmotorn blir antagligen något enklare.
Amerikanska vagnar syntes inte särskilt mycket, men i och med Renault har ett nära samarbete med AMC så stod denna sportiga Jeep i närheten av Renaults monter. Jeep Commando heter den märkliga sportiga Jeepenn nytt för i år är att den nu går att få med V8 motor på fem liter.
I Frankrike finns massor med små tillverkare av specialkarosser, här syns Sovra LM2 som är en version av de så populära dune buggies man kan antingen köpa klara eller i byggsats. Motorn kommer från en Volkswagen.
Den mest innovativa formen av buggy kom från designern Philipe Jehgers, och som byggts av belgiska Apal. Honda 250cc motorcykelmotor och steglös variomaticdrivning är enkelt och funktionellt.
Och här säger vi adjö till Paris och årets bílsalong, sjuttiotalet kommer nog bli spännande inom bilvärlden.
En Apal tar vi! Fast helst gul!
Jag kan tänka mig Jeepen! :-)
Blev ett fint årtionde, 70-talet.
Jag har i flera år sökt mer info om den där Jeghers_apalen men inte hittat nåt, synd för den ser ju rikigt ball ut. fast ett euro-ncap test skulle väl bli en skrämmande historia...
Det jag slås av är Range Rover'n och kom osökt tänka på Snobbar som jobbar-avsnittet "The Morning After" (som f ö utpelar sig till viss del i Sthlm). I slutet förekommer en vit Range Rover s.1 i en rätt bumpy körning bland engelska/skottska gröna kullar och stenar. Inspelningsår? 1971...och enligt www.imdb.com: " Original Air Date: 21 January 1972 (Season 1, Episode 19)"
http://www.itc-classics.com/Persepisode13.html