The Melin Collection - Awating service
På Nabers Cadillac gjorde man allt, sålde nya Cadillacs, begagnade Cadillacs, levererade, hämtade, servade och fixade kundernas både nya och gamla bilar. En väloljad apparat med en storserviceinriktad arbetsstyrka.
Det är 1968 och en fyra år gammal Coupe De ville skall få en översyn.
1970 och mekanikern Bob Ewing skall ta hand om en ny Eldorado som skall få sin första service. En Eldorado coupe kostade $6903, och denna kunde har betalat ytterligare $158 för vinyltak och $46 för vita däcksidor som faktiskt inte var standard trots att de allra flesta utrustades med det. Två års service och garantier för maskinskada ingick också i priset.
Våren 1968 och Dick Norman med en vackert Lexington green Cadillac convertible från 1961. Detta är ingen De Ville, till och med 1963 så byggdes cabbarna på basmodellen series 62. men de hade trots det samma utrustningsnivå som den flottare De Villen
Och en 1962 års series 62 sedan, åren 1962-63 fanns det två olika tak på sedanerna, detta är en "4-window" det vill säga två rutor per sida, 6-window hade en extra ruta efter bakdörren.
Och här står service manager Tom Brashak vid en riktig tungviktare , en ny 1968 års Cadillac ambulans. Så kallade Commercial chaissis var en viktig del av cadillacs tillverkning, dessa extra långa chassin ingick i Fleetwood serien och hade 156 tums hjulbas. Hela 2413 sådana färdigställdes 1968 för att hos karossbyggare bli ambulanser, begravningsbilar och nyttofordon. Denna har fått ambulskaross från Superior, en av de större företagen i den branschen.
Året är 1970 och denna då tio år gamla coupe de Ville ser väldigt blank och välhållen ut. Gissar på att den fått stå större delen i ett svalkande garage till skydd mot södra Kaliforniens brännande sol.
En udda skapelse som regelbundet besökte Nabers för service var den här Eldoradon som kallades för "Del Cabalero" I Kalifornien fanns det gott om små verkstäder som byggde om nya bilar efter personlig smak , eller brist på smak beroende på hur man ser det. Året är 1968 och denna helt nya eldorado som kostat bara den 6600 dollar bör ha det lagts ett par tusen till på för att få den extra pyntad, troligen hos Dunham som var verksamma i södra Los Angeles på den tiden.
En 1965 års De Ville cabriolet vid det här laget tre år gammal, stora cabrioleter var omåttligt populära och hela 19200 sådana här byggdes 1965,
Jag gillade ambulansen! ...men inte den gula vagnen - trots att den var gul..!
Tack för fina bilder!
Den gröna 61 cabben skulle jag gärna ta hand om =)
60:a Coupen, eller -65:a Cabben, skulle smaka fågel det.
Har ägt en -60:a Cab, så dom får man ju "vibbar" av!!