The Melin collection - weekend leisure

Big_Bear City ligger i San Bernadino county och är en välbesökt turistort, i denna delen av Kailfornien kan man alltså surfa på vågorna vid Huntington beach på förmiddangen och åka upp mot Big Bear för att dra på sig skidorna och köra ett utförsåk på eftermiddagen. Nedan är huvudgatan i Big Bear City år 1961 med en ny Mercury Comet närmast i bild, familjen Melins 1959 års Plymouth Belvedere bakom.



Närmare Santa Monica och uppe i bergsområdet ligger Malibu Canyon,också lagom för en helgutflykt, Malibu Canyon-området är stort och indelat i ett antal naturreservat, dvs "parks"  som Paramount ranch, Malibu Creek state park, Tapia park och det väldigt svenskklingande Vasa Park.  Här är chansen störst att träffa på skandinaver i förskingringen en solig sommardag. Här hålls också en hel del svenska högtidsfiranden som midsommar, diverse marknader på gammalt vis och liknande.

Runt 1965, Richard Dodd vid sin 1949 Cadillac cabriolet, till vänster skymtar en Chevrole tfrån 1957 samt en Rambler stationsvagn c:a 1959, rakt bakom cadillacen verkar det stå en Chevrolet Impala modell 63.



Dwenna Holmwood ler fint vid sin vita Ford Thunderbird 57:a , mystisk dam med vit Thunderbird... nån mer än jag som tänker...




1965 års Ford Fairlane Sport coupe och ägaren med det väldigt svenskligande namnet  John Qvist.



Fint folk på besök i Vasa Park, skinande vit, blänkade ny Lincoln Continental 1963. under nästan hela sextiotalet erbjöd Lincoln bara en enda modell, denna Continental sedan med tak, eller utan tak. runt 28000 sådana här byggdes, plus 3000 cabrioleter årsvis, en produktionssiffra som var rätt så stabil under alla dessa år. jämfört med konkurrenten Cadillac är det väldigt lite. baspriset var saftiga $6270. Cadillacs började på $5016.



Det är sällan långt till en flygplats i Kalifornien, bor man i Orange County-området så hette den då Orange County Airport, sen 1979 omdöpt itll John Wayne Airport.  Här är det 1964 på Orange och på plattan står United Airlines Convair 340 och väntar på passagerare.  



Och 1967 på Orange Airport står en av de tidigaste Douglas DC-9:orna och väntar, Air California leasade in två av dessa från Continental Airlines i väntan på sina nya Boeing 737:or.


Från Orange 1967 gick färden med Air California upp till det fantastiska Yellowstone i Montana, där man landar på West Yellowstone airfield. Här syns en av deras tankbilar, en åldrad Dodge R-series truck från 1954, som just tankat upp C-54:an som skymtar på bilden, den kommer från Alaska Air National Guard, och har då alltså en bra bit hem.



Och vid flygplatsen möts man upp av Montana Highway Patrol, denna trevliga officer hette Ray Houghton och  visar gärna upp sin Dodge Monaco patrol car, 1966 års modell.


Och förutom den vidunderliga nationalparken så kan man passa på att besöka lite bekanta svenskemigranter, som Oscar Johnsson här med sin Ambassador 990 wagon, 1966 års modell.


Ambassador var AMC:s flaggskepp och sedan 1962 sålt som eget märke, 990 wagon var efter cabrioleten den mest påkostade AMC-modellen 1966. $2880 kostade den och totalt byggdes det 71000 Ambassadors detta år, uppskattningsvis bara ett par tusen av dom som station wagon.

Kommentarer
Postat av: Larsson

Som vanligt underbara bilder! ...men när kommer det någon Galaxie 500 Sedan från 1968? ...helst grön! :-)

Postat av: Anonym

Bilden på "järnnian" är helt obetalbar...med folket nedan. Kärran är en DC-9-14, reg N8961, som provflögs den 26 januari 1966. För ca sex-sju år sedan var kärran fortfarande aktiv som HK-4271X, dock sist noterad som avställd i Bogota sommaren 2004.

2009-01-10 @ 01:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback