Vad som intet blev...

1943 mitt under brinnande krig alltså så arbetade Virgil Exner hos Studebaker med att bland annat ta fram förslag för hur deras nya modeller skulle se ut den dag kriget tog slut.

Nu kom dom inte att göra det, men designen är ändå intressant med sina helt släta karossidor. Motorn var tänkt att sitta bak.  Men även om den inte materialiserades hos Studebaker, så måste vid nån punkt Phil Egan eller Alex Tremulis ha fått korn på Exners fullskalemodell för en hel del går igen i 1948 års  Tucker_Sedan





Mer från krigsåren, även i Sverige insåg många tt det skulle komma en ny marknad för nya fordon, Philipsons planerade att ta steget från att vara försäljare till tillverkare, det blev dock inte så, en enda sådan här "Philpin" byggdes innan finansiärerna tittade åt en flygplanstillverkare i Trollhättan som just presenterat en liknade småbil.





Årsmodell 1958 från Hudson skulle egentligen sett ur såhär, men det kom aldrig några 58:or. Efter 1957 års dystra siffror med blott 3100 Hudsons byggda ströks märket helt ur katalogerna.





Fords sorgebarn Edsel hade börjat 1958 med katastrof och sen blev det värre. 1960 års Edsels var bara hastigt uppsnofsade Ford Galaxies , men in i det sista hoppades några envisa sinne på en vänding för Edsel och det fanns alltså långt gångna planer på att låta namnet fortsätta på en parallellmodell till den helt nya kompakta Ford Falcon. Av dessa bilder som daterar sig från juli 1959 så skulle den då få heta Edsel Comet, men idén ströks fort, förutom namnet Comet som kom att dyka upp på Mercuys syskonmodell till Falconen







Det verkar som att man inte informerade designavdelningen alls om att dödsdomen mot de Soto skulle verkställas, utan man hade redan i februari 1960 gjort klart fullsskalemodeller för 1962 års modeller.  Och senare under året till och med en "dream car" att kunna visa upp på mässorna för 1962. Den skulle av allt att döma heta De Soto Paris , men i november 1960 byggdes de sista bilarna av märket De Soto.  Eller gjorde dom det? Näe det kom faktiskt att tillverkas de Sotos ett par år till, men mer om det en annan gång.

 

               


Kommentarer
Postat av: svensson

Tur att vi slapp se Hudson '58 i sinnevärlden... och den där Studebakern överst...



Philipin var inte allför munter heller...



Intressant inlägg må jag säga. "Things that never were"...

Postat av: grandprix63

Edsel Comet har en front förvillande lik Pontiac 1962.

Kul att se bilar som aldrig kom i produktion.

2009-02-01 @ 10:34:12
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Larsson

Vilken som helst av de bilmodeller som inte blev något av skulle inte göra ont att ha hemma på gården... Tack för fina sällsynta bilar/bilder... :-)

2009-02-01 @ 11:02:05
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

jo, Hudsons 57:or var ju inte så jäkla granna heller...



2009-02-02 @ 14:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback