Vinterkul från Chrysler
en egendomlig parantes i Chryslers fordonsutbud var den balla lilla Sno-runner som gjordes 1979-82. Det lär börjat som en idé för militärt bruk, men inget verkar verifierat om detta. Hursomhelst så är Sno-runner full av smarta lösningar. Hela cykeln, eller vad man ska kalla det kan plockas isär på under en halv minut med snabblås. motorn är en två-taktare på 135cc som gav runt 7 hästar i grundversion, det lär funnits sno-runenrs på 12-15 hk också. Hela prylen väger 35 kilo.
Dessa tillverkades av Chrysler Outboard Marine division i Wisconsin, nypriset var $900. Oklart hur många som byggdes men 10000 skall i allfall ha gjorts i första serien. Runt 1980 hade chrysler en hel del finansiella problem och proppen drogs ur projektet. Tillverkningen såldes vidare och restlagret såldes ut för $288 stycket. Senare tillverkade kom att döpas om till Snow-rabbit, och även japanska Echo lanserade restlagret med lite annorlunda detaljer. uppempt 25-28000 kan ha byggts.
Vad är en Sno-runner? mini-snöskooter? Moped med medar? eller just bara sno-runner, hur tingesten funkar och hur kul man kunde ha med den 1979 visas bäst i följande klipp.
Tyvärr blev sno-runner en kortlivad fluga, synd var det för det verkar varit en kul grej. Men förutom Chryslers interna problem vid denna tid som definitivt dödade projektet , så hade den ett par barnsjukdomar som säkerligen kunna arbetats bort om tiden funnits. Den klarade till exempel inte djup lös snö eller pudersnö, nåt som det finns väldigt gott om i bergstrakterna där efterfrågan på dessa var som störst. Ett annant problem som uppstod i just dessa högt belägna trakter, motorn gick inte att ställa för rätt blandning, den orkade inte med i tunn luft helt enkelt.
I någon av våra vanligaste motortidningar var det en artikel om denna tingest för något år sedan... kommer bara inte ihåg vilken! men en liten kul krabat är det... skulle vilja ha en - tänk att få säga att man har en Crysler bak i bagageutrummet :-) dessutom en ensitsig...
Stämmer bra det, Classic motor hade repotage om den. dom dyker upp i saluannonser då å då, fan att vi bara har svinkallt å nästan ingen snö här bara :/
Hmmmm......Chrysler.....hmmmm......mummel...mummel...........kunde man få den med 426 Hemi tro??:-)
Du som kollar upp så mycket, intressanta storys och historia mm.
Har du koll på det Schweitz:iska bilmärket Montevideo?? (har för mej att det var Schweitz:iskt)
Klart intressant motor!!!
Nej, men däremot den schweitziska Monteverdi :)
Fräna och sällsynta... och med chrysler-motorer som sagt.
Ja, så var det ja, just det Monteverdi.
Ett par polare hjälpte för ett par år sedan, en ägare av en Montecverdi, med motorn.
En 426 HEMI. Monteverdi köpte dom tydligen billigt av Chrysler concernen, för dom kunde inte sälja dom längre i USA, p.g.a. avgas kraven.
I Europa gick dom bra att sälja tydligen.
Tänk om Volvo hade köpt några också, men nu skenar fantasin iväg märker jag......