Bilen med det femte hjulet
Briggs&Stratton är väl för de flesta kända för gräsklipparmotorer, men hur många vet att under ett antal år byggde dom bilar också?
Eller vad man nu skall kalla detta, precis efter första världskriget dök det upp otaliga tillverkare av "cyclecars" primitiva småbilar oftast tvåsitsiga. Briggs&Stratton Flyer torde vara den mest primitiva av dom allihop, då den inte ens hade kaross. Däremot satt den encylindriga 2½ hästars motorn upphängd med ett sparat drivhjul bakom bilen.
Flyern byggdes i okänt antal 1919-1924. den kostade runt 150 dollar och torde därmed vara den billigaste bilen som tillverkats. Den annars erkänt billiga T-Forden gick på $500.
Eller vad man nu skall kalla detta, precis efter första världskriget dök det upp otaliga tillverkare av "cyclecars" primitiva småbilar oftast tvåsitsiga. Briggs&Stratton Flyer torde vara den mest primitiva av dom allihop, då den inte ens hade kaross. Däremot satt den encylindriga 2½ hästars motorn upphängd med ett sparat drivhjul bakom bilen.
Flyern byggdes i okänt antal 1919-1924. den kostade runt 150 dollar och torde därmed vara den billigaste bilen som tillverkats. Den annars erkänt billiga T-Forden gick på $500.
Kommentarer
Postat av: Peter Larsson
SIPS och deformationszonerna ser lite klena ut, tycker jag.
Tänk att konvertera en sådan där bil till en rat rot. DET skulle vara dödshäftigt... :-D
Trackback