De Förgätna del 52 - Plymouth AAR Cuda
Några av kriteriererna för att få tävla med sina bilmodeller var att det byggdes i serier och var tillgängliga för allmänhetebn, alltså "stock cars" . Detta kallas för homologisering. Plymouth AAR Cuda var en sådan .
Den kom till genom att den berömda racerstjärnan Dan Gurney detta år tävlade för Plymouth i Trans Am-serien med sitt stall All American racers : http://www.allamericanracers.com/hist.html
Med start den 10:e mars 1970 och under blott fem veckor byggdes dessa AAR Cudas, exakt antal är osäkert men den officiella siffran är 2724 stycken.
Mest iögonfallande på dessa var de tuffa AAR-stripsen på sidorna, men under skaet var den tuffare än så.
Plymouts E-body bilar hade en lätt förvirrande modellflora, basbilen Barracuda, den snofsigare Gran Cuda, och tuffingen 'Cuda. AAR-bilarna byggde förvånande nog på Barracudans bas. En äkta AAR har alltså dubbla fendertags och produktionsblad, en för Barracuda och en med AAR-utrustningen som även stämplades "Trans Am"
Kruxet med trans am-serien var volymbegränsningen som tidigare låg på 5 liter dvs max 305", för 1970 hade det reglementet lättats något och AAR Cuda fick en 340" sixpack som var tre dubbla tvåportsförgasare på ett aluminiuminsug. Detta gav på pappret 290 hästkrafter, vilket räckte väl i en rapp och varvvilligt kortslagig maskin.
Ovanpå detta var en mattsvart glasfiberhuv med stort scoop som på racervis satt med hoodpins. Vanligaste färgvalet var någon av de båda röda Tor.Red och Rallye red men hela 24 färgval fanns tillhanda.
Baktill fanns en spoiler, och bakvagnen var omkonstruerad med speciella dämpare och stag som höjde den rejält i bakänden . Detta för att dels få plats med större däck och enkom för AAR:en, få plats med avgaspiporna ut framför bakhjulen.
Tävlingsbilarna var strykjärn, men standardbilarna var mer svårkörda, däcken räckte inte riktigt till, dessutom var den kraftigt undertyrd, man kunde välja både fyrväxlad manuell eller automat, och två olika utväxlingar, 3,55:1 eller 3,91:1.
AAR Cuda kostade komplett hela $4340, vilket hela 1200 dollar över den vanlia 'Cuda coupéen.
Den kom till genom att den berömda racerstjärnan Dan Gurney detta år tävlade för Plymouth i Trans Am-serien med sitt stall All American racers : http://www.allamericanracers.com/hist.html
Med start den 10:e mars 1970 och under blott fem veckor byggdes dessa AAR Cudas, exakt antal är osäkert men den officiella siffran är 2724 stycken.
Mest iögonfallande på dessa var de tuffa AAR-stripsen på sidorna, men under skaet var den tuffare än så.
Plymouts E-body bilar hade en lätt förvirrande modellflora, basbilen Barracuda, den snofsigare Gran Cuda, och tuffingen 'Cuda. AAR-bilarna byggde förvånande nog på Barracudans bas. En äkta AAR har alltså dubbla fendertags och produktionsblad, en för Barracuda och en med AAR-utrustningen som även stämplades "Trans Am"
Kruxet med trans am-serien var volymbegränsningen som tidigare låg på 5 liter dvs max 305", för 1970 hade det reglementet lättats något och AAR Cuda fick en 340" sixpack som var tre dubbla tvåportsförgasare på ett aluminiuminsug. Detta gav på pappret 290 hästkrafter, vilket räckte väl i en rapp och varvvilligt kortslagig maskin.
Ovanpå detta var en mattsvart glasfiberhuv med stort scoop som på racervis satt med hoodpins. Vanligaste färgvalet var någon av de båda röda Tor.Red och Rallye red men hela 24 färgval fanns tillhanda.
Baktill fanns en spoiler, och bakvagnen var omkonstruerad med speciella dämpare och stag som höjde den rejält i bakänden . Detta för att dels få plats med större däck och enkom för AAR:en, få plats med avgaspiporna ut framför bakhjulen.
Tävlingsbilarna var strykjärn, men standardbilarna var mer svårkörda, däcken räckte inte riktigt till, dessutom var den kraftigt undertyrd, man kunde välja både fyrväxlad manuell eller automat, och två olika utväxlingar, 3,55:1 eller 3,91:1.
AAR Cuda kostade komplett hela $4340, vilket hela 1200 dollar över den vanlia 'Cuda coupéen.
Kommentarer
Postat av: Ante
Riktigt fräna bilar! Roligt med sånna här inslagg i blogggen. Mer om muskelbilarna från slutet av 60-talet skulle va kul o läsa om! Skitbra blogg förövrigt!
Postat av: Mårten
checka katogorin "de förgätna" :)
Trackback