Racehelgen på Säve 2009

Detta år utan tidningen bilsports medverkan så körde vi återigen race på Säve, inga större förnädringar utan det inarbetade conceptet med 402 meter i diverse klasser beroende på fram eller bakhjulsdrift. Med ett tillägg för en pro-klass för rena racerbilar.

Lite kända ansikten, Robban dök återigen upp med sina snabba Syclone, körde 9,16@248km/h, Kevin tog med en av sina ovanliga Honda NSX:er. Nybörjade i gemet däremot, Kenneth fick ändå till en 13,88 sekundersrepa med sina fina 1800ES. Lite ovanligt i besiktningskön, äkta Alpina B7 BMW ser man inte varje dag vare sig på race eller annan stans.  
   
    
Dubbelt Plymouth Duster, alltid poppis racebil, snygg och snabb Cheva 55:a i pro-klassen vid uppliningen, körde 9,98@217km/h som bäst. Och den sanslösa Hot-Woken, budgetbygget som spårade ur rejält började sitt liv som en Nissan Cherry en gång i tiden nu är det inte mycket Cherry kvar http://www.woken.se/start_e.html. Dodge Charger med hemi 426 ryter fint på startlinjen i klassen för V8.

I depån, hur går det egentligen för Bostic?


Dagens åttasekundare, Tobias körde första åttan med Totte-Volvon, 8,95@252km/h, och i pro-klassen dök denna Altereden upp och körde snabbt med 8,2 sekunder. Leifs Camaro var riktigt vass också och kör annars i Stock-klassen,. Woken letar grepp med framhjulen nånstans.
   
   
Toyota Supra är väldigt trimvänliga, lastbilar på strippen, två Cheva-pickisar med mycket pulver, och bland de udda concepten syntes en seriöst ombyggd Volvo 480ES, som blivit bakhjulsdriven.

Syclonen på startlinjen, Dodge Charger visar hur man elddar däck med 440 magnum-motor, Jari Kalliomäki visar hur man åker fort med Nissan 200SX, 11,51@192km/h gratulerar vi till där. Mer udda, denna Fiesta körde vansinngt snabbt med slutfarter runt 180km/h
   
   
V8-klassen var stor i år, flera Dodge Chargers syntes, samt Camaro, och en Volvo som fått Cheva V8 under huven, Leifs Camaro gick i klassen Extrme street och körde som bäst 9,5@235km/h.

Och hur går det nu för Bostic?


Mer V8 ,Peter Lundgrens Duster och frän Cheva 57:a. Ibland går det inte så bra, PV får knuffhjälp tillbaks till plattan, och Kennys Cobra ställde sig på tvären redan före start vid denna repan. 
   
   
om Camaro är old-school så är Honda CRX new-school. CRX-gänget kör i allmänhet sina trimmade bilar helt utan överladdning eller andra hjälpmedel och då är det berömvärt att köra 12-sekundersrepr med en tvåliters sugmotor. 

Och nu kom Bostic ut på banan. Mer om hur det gick och vad som hände, som egentligen inte skulle hända och vad som borde hänt eller kanske inte kan man läsa mer utförligt om på hans sida http://www.blackout.nu/ under kategorierna News och Race
  

Peps och Leijon trivs i bleachen. vattentunnor är attraktiva när det är över 30 grader varmt på på den stekheta startpalttan.


Oväntat besök 1, en enorm Sikorsky S-64_Skycrane dråsade ner på den civila sidan av Säve.


Oväntat besök 2, Biltemas Spitfire SE-BIR landade också, men innan dess hälsade han glatt på oss med lågsniff och tunnelroll vid inflygningen .


Prisutdelningen sköttes av Ingela


Oväntat besök 3, danska Impala SS-åkare på besök hos Envalls.sen blev det grillkväll för oss som var kvar på fältet .  
   

Och så måste man ju givetvis promenera bort och kika närmare på Aeroseums Harvard/Texan som påpassligt stod i ute och lapade kvällssol.


Kommentarer
Postat av: Peter Kampf

Verkar som ett fint event. Snygga bilder! Och så kan jag ju säga att jag är lite Honda-fan (förutom att jag har Buicks och Camaro och kör Jeep) och tycker det är fräckt vad man gör med dessa "normal aspirerade" motorer.

Postat av: Ingela

Jaa visst var tunnorna populära.. knappt nått vatten kvar kan man säga..

2009-07-06 @ 18:15:39
Postat av: Niclas

Härlig dag på Säve! Fick du med några bilder på min Nova kanske?:)

PS. Riktigt trevlig blogg du har, var hittar du allt någonstans?.DS

2009-07-07 @ 16:29:59
Postat av: Mårten

den finns nog me här då:

http://www.facebook.com/album.php?aid=3672&id=1781746353&l=467fb6f4bd

2009-07-07 @ 16:42:49
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback