De förgätna del 50 - Ford Mustang & Torino Twister
Twister erbjöds 1970, och samtliga Mustang twisters var Mach 1 fastbacks och kom enbart i Grabber Orange.
När Kansas sales district lade in ordern om special-Mustangerna så ville man ursprungligen ha 100 stycken med 428" Cobra Jet och drag pack, men såpass många fanns inte hos Ford att leverera, så flera fick den då nya 351" 4V Cleveland-motorn istället.
Men all tillgänglig performance-utrustning skulle med, på komfortsidan fick man AM-radio och tonade rutor. Nu blev det inte ens 100 totalt, utan bara 96 byggdes och av dom hade bara hälften fått 428"SCJ-motorn.
Alla Mustanger byggdes i Dearborn-fabriken ,medan man däremot byggde Torino Twisterbilarna i Atlanta-fabriken.
Alla Torino Twister kom i Vermillion red och var baserade på Torino Cobra och hade då 429" maskinen som kom som både Cobra jet och Super Cobra Jet och drag-pack. 90 stycken Torino Twisters byggdes och sen skickades dessa och Mustangerna till Kansas för att få dekoren lagd och detta skulle ske i tid för den 7:e November 1969 då man hade arrangerat ett evenemang som hette "Total Performance day" på KCIR, Kansas City International Raceway.
Utöver dessa 96 Mustanger och 90 Torinos så skall även fyra Ranchero ha gjorts i Twister-utförande, alla dessa hade 351" 4v-motorn och automatlåda.
Här är samtliga Twisters uppställda och redo för Total Performance day, november 1969.
Den speciella "Twister bagde" som var särsklit kännetecknande för dessa.
Twisternb kom lägligt för Ford, man hade bilar färdigbyggda för att promota en ny racingserie, ARI, man hade till och med byggt speciella pace cars och allt, innan ARi gjorde hastig konkurs. Och nu kom dessa till användning istället för Total Performance day i Kansas.
Twistern var bara menad att vara en engångsföreteelse, men inför 1985 kom några Ford-handlare iKansas-regionen upp med idén om en jubileums-Twister. Ford hade detta år börjat klättra tillbaka upp på hästkraftsstegen med en ny 5-litersmotor med fyrportsförgasare på 210 hästar som blev standard i nya Twister II, dock kom de med automatlåda att få den vanliga 180-hästars motorn med EFI-insprutning.
Och 1985 års Twister II gick även att få som cabriolet.
90 Stycken Twister II byggdes, av dom hade 83 den starkare 210-hästars motorn, bara 13 gjordes som cabriolet. Standardfärgen var Bright red, men 14 blev Oxford White, en silver metallic och en Dark Canyon Red. Twisterlogotypen såg nu annorlunda ut också.
Och så hoppar vi fram till 2008, och nu återupplivades Twister, mer likt originalet denna gång, motorn var den större 4,6 liters 24v. och den kom både som coupe och cabriolet med mycket extra designoch stylingmässiga tillbehör i Twisterpaketet. Dessa byggdes inte helt av Ford utan färdigställdes av R&A Motorsports som har lång erfarent av att preprera racingbilar år Ford. Återigen var en produktion på 90 exemplar. Prototypen visades upp på SEMA auto show 2007, och hösten 2008 skulle Twister återigen finnas hos Kansas-handlarna, det gjorde dom också, en del av dom.
Finanskrisen han slå tilloch av de planerade 90 stycken färdigställdes bara 17. 13 av dom coupéer och blott fyra cabrioleter han byggas innan Twistern kom av sig.
Fy attans vilken häftig Mustang... Vill ha, NU!
Först måste jag säga att det är ett sant nöje att se sådan utmärkt fakta på din blogg, själv är jag totalt förstörd, jag är en s.k. kalenderbitare och är total intresserad av klassiska Mustanger. Jag har renoverat 5stycken av olika årsmodell, den sista i ordningen är en 70HT som jag gjort till en snarlik kopia av en ARI Pace Car. Mer sådant som du skriver om vill jag ha.
Hej
Har du hört talas om eller vet nått mer om att en Modell av Mustanger Kallades Dearborn Special?
En bekant till mig har en gul mach1 -70 där det står med svarts dekaler på bakskärmarna Dearborn Special.
Har letat info på nätet menkan inget hitta?
Den är jag inte bekant med alls, låter som ytterligare en "regional package" bil men har inte hittat nånting om den heller. Intressant. Har du mer info om polarens bil? detaljer, chassinummer etc?