De förgätna del 51 - Oldsmobile Cutlass Rallye 350

Oldsmobiles muskelbilar startade med det diskreta 442-package för Cutlass/F-85 modellerna 1964. Senare kom det att bli en allt annat än diskret egen modellserie. Från den utvecklades 442-W30, W31 och SX, där det gavs bra prestanda men också till ett relativt högt pris.  Man behövde en bugdetmuskelbil, som Pontiacs T-37, eller Chevrolet Nova Rally. Men man ville också ha en blickfångare, Det skulle vara en bil som syntes väl och dra kunder till Oldsmobiles övriga sortiment, Rallye 350. 

 

Rallye 350 hette i optionlistan W-35, den hade den minsta motorn i Olds muskelsortiment, en 350" men i hi-performance utförande med stora fyrportsförgasaren från Cutlass 442 var den väldigt varvillig och gav den 310 hästkrafter vid det ganska höga 4200rpm. Detta var enda motoralternativet, mot tillägg kunde man få "Forced Air package" luftrenaren med huvscoopen och då pressades den upp i 325 hästar.

Rallye 350 kom enbart i Sebring Yellow, och hade dessutom stötfångarna och fälgarena lackerade i det samma, dessutom med vinge på bakluckan. Rallye 350 gick att beställa både på Cutlass coupén och till den billigare F-85
coupén.

350" med forced air package nedan, vacuumstyrt spjäll skyfflar in extra luft vid behov.
 

Rallye 350 fanns bara under 1970 och då såldes det 3547 stycken av dessa gula Rally-Olsdar, 2527 som Cutlass och resterande 1020 stycken baserade på F-85 coupén.

Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Vilken räserbanan! Ge mig, ge mig! ;-)

Postat av: Larsson

...å dessutom gul! Det är INTE fult med lackerade stötfångare på "vissa" USA-bilar...

2009-06-24 @ 12:40:15
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Peter Larsson

Nope. Fungerar på Cuda också, kan jag meddela. Garagepolaren har lackat sina. Av en ren händelse råkar kulören vara gul. Funkar bäst så?! :-)

2009-06-27 @ 10:06:39
URL: http://www.metica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback