Nyinkommet

Det trillar in bilar igen, roligt att se att det var rätt packat på Nordtrafik igen och bland allt annat så stod den här väldigt trevliga Dodge Polaran från 1967.  Detta är en Dodge Polara 500 vilket var ett option som bara fanns till coupe och cabrioleterna. Mittkonsol och bucket seats kännetecknar en 500. Mycket fin bil som till och med hade "dealer certicard" fortfarande på plats. 
   

Detta dealer certicard var återförsäljarens servicekort där bilens ID, försäljningstället och ägarens namn står inpräntat, detta försvinner hos dealern eller verkstaden i 99,9% av fallen.

Och det har ramlat in en Rambler!  Det är ytterst sällsynt att någon bryr sig om att ta hit en sådan men det har kommit in en liten trevlig Rambler American 330 wagon från 1964. Hela 20587 byggdes samt ytterligare 8062 i den billigare American 220-serien, men få har bevarats. American var en liten jänke med runt 4,50 i längd. Sexa helt i lättmetall på 90 eller 125 hästar var motoralternativen.


Mer American stationsvagnar har dykt upp i bloggen här: http://smakorkad-reklam.html
och här: http://fruit-street.html

En fin Chrysler Windsor från 1947 har anlänt, dessa modeller byggdes oförändrade under perioden januari 1946 och ända fram till mars 1949, och går i stort sett bara att skilja åt genom chassinumret. En trevlig och solid Oldsmobile Starfire coupe från 1966, Olds hade lite speciell instrumentbrädda under dessa år, här med bucket seat, och mittkonsol med en snygg varvräknare.  
   

Och en prydlig Oldsmobile Ninety-Eight sedan från 1965 stod i närheten med, med en Chevrolet Biscayne wagon framför, brevid en Pontiac Tempest Custom från 1966. Längst bort skymtar en inte obekant Pontiac Catalina från 1965, men den har rullat många mil i Sverige vid det här laget och finns att se mer av på: http://www.ccv.se/


Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Snygg färg den där gula nyansen, i varje fall på din bild... jag är lite svag för gula bilar i rätt nyans.

Postat av: Larsson

Gult är snyggt på bilar! Kul att någon förbarmat sig över en Rambler! Dessavagnar var ju intre helt ovanliga när det begav sig men i dag är det tyvärr tunnsått med dom... Rambler förtjänar ett bättre öde!

2009-06-04 @ 19:23:06
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Sören Fjellstedt

Ursäkta att jag inte hann maila dig bilder på Ramblern Det va ju ändå bättre du fick se den själv. Men jag upptäckte i böckerna att block och topp inte var u gjutjärn utan i Aluminium. Jag var och skrapa med kniven och det är så.... häftigt Oldsen är grymt fin.....

2009-06-04 @ 22:44:47
URL: http://www.ccv.se
Postat av: Mårten

ja just det, aluminiummotor var det i dom, Ramblers är speciella, mera Rambler åt folket :)



Även Dart/Valiant hade aluminumsexa ett tag vid den här tiden.

2009-06-04 @ 22:55:51
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

Valiant hade väl aluminumsexa som tillval 1961 enbart?

2009-06-05 @ 21:17:03
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

det var motor A826, såldes från sent '61 till våren '63, över 50000 valiant & darts fick den, men jag har aldrig sett nån.

2009-06-05 @ 21:30:28
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Sören Fjellstedt

Första sexan jag sett i lättmetall och i Ramblern va den ju standard men det är inget man letat efter...

2009-06-05 @ 23:25:19
URL: http://www.ccv.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback