Lite svinn ur historien

J.P.Wimille var från början racerförare så hans provbilar efter kriget var avancerat strömlinjeformade och hade en V6 motor på 110 hästar monterad bak. Den kunde även förses med kompressor och en effekt på 200 hästar. En bil försågs med V8 från Ford Vedette




Sex eller sju prototyper gjordes men det stannade vid detta då Wimille omkom vid träningen för Argentinas Grand prix 1949.



På Frankfurtmässan 1951 presenterade Hanomag denna lilla trevliga vagn som kallades Partner. Det blev inget av denna modell, utan Hanomag fortsatte istället tillverka lastbilar och nyttofordon.





Ford sorgebarn Edsel var på sista året 1960 en lätt maskerad Ford. Inledningsvis så tänkte man använda Edsels speciella kännetecken med den upprättstående grillen även 1960, men det ströks och de 2846 produktionsbilarna fick mer modest delad grill i stället.

Från Australien, Holden EF-serie från 1965 blev aldrig av, blinkers ovanför fronten som hos DKW F12, men en bakdel som är rätt lik Pontiacs Tempest från 1963.




En egendomlig ryss, Moskvitch PT uppges vara från 1965, men som med allt annat därifrån så är uppgifterna om denna märkliga tingest väldigt sparsamma.





1966 Så byggde Nissan denna trevliga roadster. Silvia kom i produktion något år senare, men då bara som coupé designad av Bertone.





Skoda prototyp 720 från 1967 visar att man även i öst var tidigt ute med hatchbackkarosser.




720 gjordes även året efter både som sedan och en trevlig coupe som syns bränna däck på nån hemlig testanläggning 1968. Lampor och delar av fronten ser dock ut att hämtats från en Ford 12M Taunus.


 

Austin Aquila från 1973 var en rätt futuristisk design, men den gömdes undan i BMC:s källare för att aldrig visas igen .





Puma i Brasilien byggde rätt fina sportbilar baserade på VW-mekanik, men 1974 gjorde man ett försök att ta fram en nätt liten stadsbil som kallades Minipuma.




Vad som kunde bli en riktig Porschedödare från Volkswagen, två stycken Sciroccos byggdes med dubbla motorer, en fram och en bak, båda turboladdade. Troligtvis var detta ett försök till att få fram en konkurrenskraftig rallybil för Grupp B 1984, men tävlingssatsningen kom av sig. Något senare ströks grupp-B klassen och dess formidabla monsterbilar.




Chevrolet El camino gick i graven 1987, men 1995 byggde man en El camino SS prototyp baserad på den snabba Impala SS modellen.


Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Impala-pickisen har jag inte sett förr! Klart udda.



Har dock inte bestämt min för om jag gillar den, eller inte... ;-)

Postat av: Nostalgimacken

Den var ursnygg........

2009-03-03 @ 12:08:40
URL: http://nostalgimacken.blogspot.com/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Impala pickisen var klart godkänd, den borde dom satt i tillverkning.



Edsel -60:an tyckte jag också om, -59:an har jag alldrig gillat, 58:an har jag alltid gillat.

Någon Edsel -60:a har jag alldrig sett förut, inte ens på bild, inte vad jag lagt på minnet i allafall.

Klart udda och kul bil.

2009-03-03 @ 17:11:15
Postat av: Mårten

tycker den där Impalal SS Caminon ser lite ut som en felproportionerad leksaksbil... men hade nog blitt nåt kul om man putsat till den lite

2009-03-04 @ 15:20:05
Postat av: Nicklas

Jag kan avslöja att Impala SS Camino har blivit flaggad för att prototypen skall säljas av från GM heritage collection nån gång i vår. (Barret Jacksson tror jag firman heter som sköter auktionen).

Jag skulle lugnt lägga ett bud på den.

2009-03-05 @ 10:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback