svenska hotrod pärlor

Den här T-23:an var en friskt fläkt. På 80-talet gällde hi-teck looken med pastellfärger, billet aluminiumdelar och recaro-stolar.  Retro och nostalgivågen låg fortfarande långt fram i tiden så då var denna en uppseendeväckande syn byggd  i gammal anda. Alltså, hålborrad A-Ford framvagn maximalt droppad, flänsade rödlackade Buick-trummor, höga radialer med vita däcksidor, silverflakad inredning och en gammal Buick-knota som drivkälla med raka rör, så hot rod det kan bli.





Hotton Hansson svarvade ihop den här illgröna 32:an 1989. Chrysler 354" med dubbla fyrportsförgasare och  Dyers 6:71 kompressor garanterade begränsad framåtsikt. Zommies på dragracevis stod för en ljudnivå som väckte döda. Karossen är sektionerad framtill för fränt stuk.





Doc Forests "Flash fighter" är en av de roddar från Sverige som rönte internationellt intresse och publicerades vida i amerikanska och engelska tidningar runt 1990. Ford 34:a bygg med jaktplanet Curtiss P-40 som förebild. "ögonen" på huvsidorna är luckor som döljer strålkastarna som fälldes ut på en minitravers. Grillen var svängbara flänsar som öppnade hajgapet när rodden startades.





Charlie Swordsons roadster vann många priser säsongen 1992, också före sin tid med retro-stuket i sann 60-tals customanda med sina guldflake, Raeder fälgar, 331" Chryslerhemi med sina polerade strombergsförgasare. Instrumentbrädan hämtades från en Cheva 55:a och kapades ner i rodden, meterlång växelspak är klassiskt gammalt tricks som andas Barris-bygge.  





En "beater" denna bilden är inte från nån avkrok i Kentucky 1953 utan det är nånstans runt Mälardalen 2006. Mer basic än såhär blir det inte, och det var på den här vägen hotrodding började. Skolkillar kunde få en 32 Ford gratis på närmsta gård och en motor för några dollar på skroten. Minimala trumbromsar, en helt rensad karossbalja. Den här kärran har en sexa med avgaspipor gjorda av en söndersågade benrör från en kasserad säng. Ingen instrumentbräda, ingen inredning alls faktiskt. Kul hopplock av överblivna delar som är tillbaka till ruta ett hur kidsen byggde hotrods på minimal plånbok för sådär 60 år sen. .



Om den vart i närheten av bilprovningen?  ääähhh... skämtar du

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Kul inslag, som vanligt!!!

Jag gillar T-23:or, så första bilden var ju bara så läcker!!!

2009-03-16 @ 20:24:52
Postat av: Mårten

jag är inte så förtjust i Bucket-T baljor, mest antagligen för man ser så många klåparbyggen av dessa, men just dennna var ju helrätt.



Du minns väl de vedertyggliga T-23 karosserna man kunde sätta på Duett-chassin va? hu...





Postat av: Jokern/ Woodridge

Ja du, Duett T-23:or, har man väl alldrig känt något ha begär efter.



Men någonting som var ännu värre, det var ju dom hemska Corvetterna som byggdes på SAAAB 900, Usch va hemskt!!!!

En rätt nära bekant, var och tittade på en Corvette för vettiga pengar för ett antal år sedan.

När det det gick upp för honom att den var framhjuls driven, så höll han på att smälla av.

Den såg ju fin ut, och han var väl lite rädd att det skulle dyka upp någon mer köpare, så han ville väl göra upp affären fortare än kvickt.

Så det kunde ha slutat riktigt illa.

2009-03-17 @ 19:34:42
Postat av: Mårten

Ja justdetja, Sabb-vetten! det var väl Karl-Ola som låg bakom den också va? förvånande att det faktiskt blev några kit sålda.

2009-03-17 @ 19:39:15
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Mårten

Förresten Joker, vet du var Flash Fightern tog vägen? sista jag såg av den va på Tokholms bilsalong 94, där jag tog kortet ovan.

2009-03-17 @ 19:40:53
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Nej, jag har inte en aning om vart Flash Fightern tog vägen.



Hmmmm....ja det kanske var Karl-ola som låg bakom SAAB-Vetten, men jag har för mej att det var någon annan.

Var inte Mellberg inblandad i det??

Javisst var det konstigt att det kunde säljas sådana där kit, eftersom när allt var klart, så var ju kostnaden lika som en riktig Corvette.

Men man kan ju undra vart alla dom byggda tog vägen, jag tror inte att jag personligen har sett någon till salu, eller så har jag förträngt det.

Såg man en sån annons, så vill man väl helst glömma den så fort som möjligt.

2009-03-18 @ 23:28:45
Postat av: Mårten

Sven i Raus var det nog kom ja på.

Såg faktiskt en saab-vette till salu för några år sen, men det kan inte blivit många hopknåpade.

2009-03-18 @ 23:50:14
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Ja, där satt du nog huvudet på spiken, Sven i Raus var det nog ja.

2009-03-19 @ 19:49:58
Postat av: grandprix63

Flash Fightern finns fortfarande kvar i Stockholmstrakten. Ägaren/byggaren Ove Skog har den kvar.



Rodden fick sitt namn efter Oves

tatueringsfirma "Flash Fighters" som fanns i Aspudden. (det blixtrar lite om en tatueringsmaskin) Mina tatueringar gjordes på åttitalet av "Doc Forest" som var Oves artistnamn.



Chip Foose håller för övrigt på att bygga en rod med flygplanstema.

2009-03-20 @ 16:03:10
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Mårten

aah, så han har alltså kvar den. Ja "Flash fighters" tattoo känner jag ju till, Ove var ju bland de absolut första tatuerarna i sverige, och grundade även förbunden för dessa. vet inte om han är så aktiv med flash studion idag dock



2009-03-20 @ 23:52:09
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: maria lindell

Mårten

hej har läst era inslag.

ove skog var inte bara den första han är også den bästa tattuerare som finns.

har känt honom i många år.

han är em mångkontnär han bygger allt möjligt.

hälsningar maria

2009-07-27 @ 10:13:19
Postat av: Roger

Lite mer info om T-hotten.

Byggdes av Anders Gustavsson i Nyköping. Och det är han som ger full känga på bilden utanför sitt hem som naturligtvis kallades Hot Rod Hill. Han byggde ett antal fräna bilar till innan han gick bort för några år sedan. Bl.a. annat en ganska så välkänd -29 kupe´ målad i en obestämbar rosa / orange färg. Numer är den bilen svart och går i Stockholmstrakten.

2010-03-19 @ 14:49:39
URL: http://biloskyltdesign.dinstudio.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback