The Melin collection - Heavy loads in Anaheim
Dodge byggde stöddiga commercials i de flesta storlekar, benämnda D-100 och uppåt, här står Jerry Shickley 1970 vid sin tio år gamla Dodge D-600, som då var en lastbil med 2½ tons lastkapacitet
I Anaheim 1971 körde John Miekle denna stora International Transtar för Interstate 99 Freight. Transtar-lastbilen är en så kallad "tractor" med dubbelmonterade bakdäck. Semitrailern har också dubbelmontage, och extrasläpet likaså, vilket totalt gör 18 hjul på ekipaget. Därför kallas denna kombination alltså då för en riktig "18-wheeler"
1972 ser vi Russell Whitson med sin cementblandarbil som är en 1965 års Peterbilt.
Frank Stewart med en lite större och nyare Peterbilt ur 359-serien Anaheim 1972, detta är ju arketypen för den amerikanska lastbilen och görs i milt modifierad upplaga än idag
En International Harvester Fleetstar 2100 körd av Herbert Hill kommer med stålrör från Kaiser Steel
Kenworth byggde också maffiga trucks som denna W-900 år 1972.
En 1966 års GMC 7500 kommer med gasflaskor fastsurrade med kätting på öppet flak i den gassande solen... ett ordinarie svenskt skyddsombud skulle nog ha lite synpunkter på detta.
Det här är en vattenbil från Orange County Flood Control, men både jag och Hans Melin har gått bet på vad det är fråga om för märke. I nosen står beteckningen "P-2000" men vilket märke det kan röra sig om är ett mysterium.
Ford mindre lastbilar i C-serien var populära , här en C-600 som har ett par år på nacken plåtad 1973. Kärran tillhörde Knippers rental center.
En GMC 4000 antagligen av 1961 års modell kommer till Anaheim från Union 76 med oljetunnor på ett stakebedflak. Den har även nån slags tank av pumpen och slangarna under flaket att döma också.
Di Salvi Trucking i Anahem hade en riktigt udda lastbil 1972, för detta är faktiskt en Isuzu. Vad modellen heter vet jag inte och det är väldigt sparsamt information om dessa tidiga japanska lastbilar.