The Melin Collection - Top of the line

Med några år på nacken, bilden är tagen hos Nabers Cadillac 1972, så var denna 57 års Cadillac Eldorado Brougham inte mindre imponerande. När dessa byggdes 1957-58 hade den ingen motsvarighet. Bara 704 stycken Eldorado Brougham byggdes med en rejäl ekonomisk förlust för Cadillac, men det tog man på något sätt igen i prestige. En dylik kostade ny $13074 och såldes alltså med en jätteförlust på varje bil. Det var tre gånger mer än en vanlig Cadillac, eller också kunde man köpa åtta stycken Chevrolet 150 business sedaner!




All tillgänglig teknik som gick att få 1957 lastade man in i Eldoradon, dörrar, huv, bagage och till och med tanklocket styrdes av sensorer och vacuummotorer. Självsökande transistorradio med stereoljud, ställbara soffor fram och bak med minnesfunktion, läderklädda givetvis, automatiskt avbländbara backspeglar och ljus, luftfjädring med nivåreglering, cruise control är bara några av finesserna. Dessutom var även däcken specialgjorda för denna, det var de första lågprofils radialdäcken på en seriebyggd bil.





Santa Anas Lincoln-Mercury handlare hette Knickerbocker, och 1968 hade dom fått in en vagn som inte var mindre grandios som begagnad. En Continental mark II som bara byggdes i en liten serie på runt 2500 bilar 1956-57. Med nästan 10000 dollar i nypris var denna eleganta vagn bara en för liten kräsen skara kunder. Det var mer än dubbelt så mycket som någon annan av de redan dyra Lincoln-modellerna kostade.




Säljaren Joseph Ulm hos Montee Peters used cars i Santa Ana poserar här 1961 vid en 1957 års Imperial Crown hardtop sedan. Imperial byggdes i förhållandevis få exemplar jämfört med konkurrenterna Cadillac och Lincoln. Med 7843 stycken byggda så var just denna modell faktiskt Imperials mest tillverkade modell. Just denna har av nån outgrundlig anledning fått navkapslar från en Plymouth.




I Irvine 1978 poserar Dana duBoise med sin nya Lincoln Continental mk V coupe. Trots att den var ett par tusen dollar dyrare än en standard coupé så såldes denna exklusiva coupé i hela 72602 exemplar detta år, Lincolns bästsäljare. Dessa fanns i en rad olika specialutgåvor, mot ytterligare pristillägg givetvis, så kallade designer series, där Givenchy, Pucci och Bill Blass hade fått styla efter deras tycke och smak vad det gällde färg, inredningar och övrig utsmyckning. Värstingen var "Golden Jubilee edition" ett tillvalspaket som kostade häftiga 8000 dollar extra på en bil vars baspris var bara det hela $12099.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback