De förgätna del 48 - Chevrolet Rally Nova

1971 erbjöd Chevroelt den lilla Nova i Rally-utförande, vilket kan beskrivas som ett slags pseudo-muskelbil.



Vad man fick till sin Nova var emblemen ovan, stripes, rally-fälgar som normalt syntes på Oldsmobile Cutlass och lite övriga attribut för att likna en potent muskelbil. Vad man inte fick var SS-versionens 350" L-48 motor, utan standard för dessa var raksexa på 250" upp till 350" L-65 motorn med tvåportsförgasare.

1972 års Nova Rally, med chevrolets klassiska "see the USA" slogan


Rally-paketet hette RPO-YF1 på Chevrolets språk, 1971 beställdes 7700 stycken på det sättet, 1972 hela 33319.

1973 så gick hela motorutbudet att få till Nova SS, så då ströks den billigare Rally-varianten, för att dock dyka upp igen åren 1977-79 men nu hette tillvalspaketet Z-26 istället. Skälet till att Rally-Novan gjorde entre på scenen igen var att inför 1977 utgick SS-Novan.

1977 års Nova Rally fick samma paket som tidigare SS, förutom kromad grill och andra stripes och inte heller hade den SS-verisionens styvare fjädring. 6901 byggdes.  


1978 Chevrolet Nova Rally, här ser man hur stripes fortsätter föbi bakljusen, 6903 byggda detta år.



1979 års Chevrolet Nova Rally gjordes i 2200 exemplar. motoralternativen var tre, 250" sexa, 305" V8 och 350" LM-1 motorn på 170 hästkrafter. 1979 var ett kort år för Novan då den ersattes med Citation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback