En dag på mitt jobb

nu skall berätta lite vad jag håller på med. Då mitt huvudintresse är fordon och liknade så verkar de flesta anta att jag arbetar med dessa på fulltid och fritid, men nån måtta får det vara tycker jag, så dagligen är jag alltså helt vanlig målare.

Eller kanske inte helt vanlig, då jag även därinom har en fabless för det udda och extraordinära så innebär det vanligtvis att jag mest hamnar på att göra de udda och konstiga jobben, de som ingen normal målare vill ta i. 

Senste projektet var en trappa. Hus från 20-talet och en stackars trappa som blivit konsekvent misshandlad och negligerad sedan dess.  Två gånger hade snickare även vart på och börjat restaurera den, men dom hade kroknat fort och dratt...
Åkej , bort med alla lager av gammaldags limmad golvpapp, mattrester uråldriga lager av fernissor å smuts. 

Trappan sakade dessutom ändar och en del av de profilerade fronterna på stegen. Kontaktade en snickare att bygga nya bitar och profiler som jag kunde fälla in, och när jag beskrev vad jag hade framför mig , tyckte han så synd om mig att jag fick bitarna gratis...

En gång hade någon byggt en skiljevägg och sågat hela vänsterkanten rätt av från trappen, så varje steg fick ett nytt avslut infasat.  Det var spikat kors och tvärrs och listverk bortrivna, som fick ersättas Nedre stolpen hade "fasats" lite med yxa och fogsvans, så den fick jag klä om och bygga en ny topp till.
Sen återstod "bara" målningen, dvs grundning, efterspacklingar, toppgrund,  krapplasering, ådring, ännu mer ådring, justering av ådringsmålning, överlasering, våtslipning, överlasering igen å toppat med svagt pigmenterad lack
Så gör vi en Timell och hoppar till slutresultatet.

                   
   

det tog lite mer än en dag i och för sig, och betydligt längre än ett avsnitt av Äntligen hemma,  fem veckor blev att krypa i den trappan.

Tidigare alster i kategorin konstiga jobbåtaganden: http://kreativitet.html

Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Verkligen fin trappa. Trevligt inlägg.

Postat av: Larsson

Håller med... snygg trappa!

2009-05-18 @ 21:16:12
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: grandprix63

Jag kan inte annat än beundra hantverksskicklighet. Själv lyckas jag knappt hugga ved ;)

Visst blev trappan fin men ändå roligare att se är vad Mårten pysslar med i det "civila". Hade kunnat gissa på försäkringsbranschen (entusiastförsäkringar t.ex.)eller liknande inom fordonshobbyn.



Man kanske skulle göra en bloggpost om jobbet?

2009-05-18 @ 22:27:23
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Kul med lite annat, och udda imlägg.

Snyggt blev det också.

2009-05-18 @ 22:38:25
Postat av: Farbror Sid

Du GP63... vi har nog sett din yrkesbana eller snarare rallybana... den filmen på den snorhala skogsvägen i Postens egendom... ger mig andnöd bara jag tänker på det ;-)

2009-05-19 @ 19:19:46
URL: http://farbror-sid.se/
Postat av: Peter Larsson

Men... men... Gjorde du en rak trappa av en som började men så inbjudande böj?! :-(

2009-05-19 @ 20:31:33
URL: http://www.metica.se
Postat av: Mårten

öh vadå? den är fortfarande böjd :) sista bilden syns inte nedersta stegen bara så. Skulle tatt ett kort på den innan, det var ett för jäkligt vrak...



2009-05-19 @ 20:57:55
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback