Från klarhet till gåtfullt på importen
Otroligt rent och fint motorum, nybilskänsla, likaså invändigt där man även kan se den speciella Hurst Dual Gate shifter spaken som enbart fanns i dessa Hurst H/O bilar. Alla kom med automat. färgvalen var svart/guld eller vit/guld.
Bagaget visade sig vara en skattgömma, dels med dokumentation och specialgrejer som egentligen brukar få stanna hos återförsäljaren, som en uppsättning extra stripes och dekaler med mera. Och en folder jag aldrig sett förut, speciellt för "space saver" reservhjulet från Goodyear så följde det med en egen broschyr.
Vagnar som väntar på att få komma ut, en Cadillac Eldorado Seville från 1957 och inpackad ovanpå den en spännande Rambler som vi kommer få se mer av senare. Chevrolet 66:a urlastad, kolla sulorna! Och en svensk som hittat hem igen, Volvo 1800ES, de allra flesta gick på export så numer är det lättare att hitta dom i USA än här verkar det som.
En hyfsad De Soto från 1957 har just anlänt också. Och den visade sig ruva på lite egendomlga hemligheter.
Detta är en "single-light" bil, 1957 kunde man alltså välja mellan enkla eller dubbla framlyktor då det på en del håll i USA faktiskt inte var tillåtet med dubbla lampor ännu detta år. men seent byggda 57:or brukade få dubbla lampor och lagen hade ändrats. Detta är även en så kallad "spring Special" vilekt man kan se på de extra kromribborna och sargen runt nummer plåten. Spring specials byggdes mot slutet av modellåret innan de nya vagnarna skulle börja säljas. Så då har vi alltså en sent byggd spring special fast med de tidiga enkla lamporna. Vidare har denna en symbol vid namnplåten på fenan "forward-look" pilen, som annars bara återfinns på Adventurer-modellen. Vidare sitter även ett parför mig helt okända medaljonger på sidan, enveten googling om dessa har inte gett något resultat vare sig i Chrysler-världen eller annorstädes. Dom ser typiska ut i designen för tiden och stämmer med bilens övriga "typsnitt" så att säga, det matchar även i svart,krom och guld.
Men jag blir inte klok på dom. Nåt i symboliken med en kalk och nyckelhål känns närmast mer ockult eller frimuraraktigt men har hittills ingen ledtråd, nån som kan hjälpa till på den punkten?
Medaljongerna var snygga men hör de hemma på bilen? Placeringen mitt på bakskärmen ser lite märklig ut.
Servetthållaren under instrumentbrädan var den också en Spring Special... ;)
Kan vara någon orden, detta "kalk och nyckelhål", smart spaning.
Frimurare brukar vara förtjusta i pyramid (öga i pyramid) så detta kan vara någon annan sekt. Eller vad det nu är.
Frimurare brukar ha öga i pyramid... detta kan vara en annan sekt... eller vad det nu är!
Frimurare är mer förtjusta i passare och vinkelhakar... men jag tycker den stämmer i design och färg så väl med bilen, dock är placeringen märklig.
Servetthållaren från Hudson var ju en kuriositet också ja :)
Javisst, passare och vinkelhake OCH öga i pyramid, där har du frimurarnas emblematik.
Tycker att Oldsmobile Cutlass från 70-talet definitivt är fina, med eller utan lite fetare resurser.