dagens biljakt
Färden gick längs en av de vackraste vägarna jag vet häromkring, den slingande vägen mellan Landvetter och Mölnlycke längsmed Gröen.
Och förbi Mölnlycke och vidare mot Helenedal vid Rådasjöns västa kant.
Efter det kommer Månstorpet och vidare ut mot Kallebäck och Göteborg där jag för min del vinkade adjö av denna underbara Lagonda LG-45 från 1936.
Det är inte ofta man får se nån av dessa sällsynta vackra Lagonda-bilar, Lagonda är ur-engelskt trots att grundaren var amerikan och namnet togs efter en flod i Ohio. LG-45 modellen tillkom 1935 efter omstrukturering av bolaget, chefsingenjör för denna modell var faktiskt W.O Bentley. Motorn var en rak sexa på 4,5 liter som levererades av Meadows.
278 exemplar byggdes, av dem var 25 stycekn LG45 Rapide, som med sin toppfart på nästan 180 km/h var Storbritanniens snabbaste bil vid den här tiden. Nu sålde dessa dåligt, de var dels mycket dyra och dessutom hade det vid samma tid införts en allmän hastighetsgräns i England, den var på 55 km/h...
1947 köptes Lagonda upp av David Brown som införlivade det i Aston Martin.
Har för mig att Gunn började knåpa ihop motorcyklar i något uthus innan det blev trehjulingar med namnet Lagonda. Var han amerikan?
Ohh.. bilden längst ner måste vara en LG6 med den Bently konstruerade V12:an!! Framskärmarna är mera inklädda än LG45 och den har signalhornen dolda som bara V12 varianten hade. Det var enda skillnaden mot sexan så bara de riktigt insatta och carspottrande skolungar visste om det var "the real thing" :-)
det stämmer att det är V12 modellen på bilden från 1938, men hade ingen bra bild på LG45 med standardkaross tillgänglig med kort varsel. De första Lagondorna var mycket riktigt trehjulingar med passageraren fram och förarn bak, och styre.
Ja, nog är det upplevelser som detta som gör ens dag. Tjusig bil och trevligt att vädret medgav att det gick att köra nercabbat. Undrar förresten om märket har någon koppling till urfabriken Lagonda eller om det bara är en tillfällighet?
det tål att undersökas, Ronny. :)