De förgätna del 53 - Buick GNX

Muskelbilsepoken dog i början av sjuttiotalet när beninkriser och hisnande försäkringspremier satte stopp för stora jättemotorer med höga prestanda.  Men på åttiotalet försöke man återta den marknaden, fast nu med elektronik och turboteknik istället för kubiktum. 


1982 presenterades Buick Regal Grand National, med 4,1 liters V6 motor, alla kom i silver och mörkgrå metallic med speciell svart inredning, bara 215 stycken byggdes.
Av dessa försågs 16 stycken med turbo, och gav då 175 hästkrafter




Buick hade redan en hel del godis i sin mellanklass serie Regal och Riviera, dessa gick att få med T-type package som innebar turbo och intercooler på V6 motorn, som i sitt grundutförande gav 110 hästkrafter, men detta trissade med T-type upp till 200 hästar jämt. Och det var på dessa T-types man kunde välja till Grand National package som återkom 1984, nu med standard 3,8 litersmotorn med turbo, kosmetiskt handlade det om modiferade kofångare, spoiler, svart inredning med aluminumdetaljer  samt speciella fälgar, $1282 kostade detta kalaset att utrusta sin Regal T-type, vars ordinarie prislapp låg på $12118. Och fanns bara att få i svart. En seroe på 2000 bilar byggdes



Produktionen ökades succesivt,  och så även effekten, 1986 pressade man ur 235 hästar ur V6:an med turbo och intercooler. 1987 var sista året med Regal/Rivieras kaross, nu byggde man som avslut nästan alla Regal Sport coupéer som Grand National, hela 20193 stycken blev det. effekten steg ytterligare upp mot 245 hästkrafter. Och som komplement gjordes en specialserie, Regal GNX.



X stod för Experimental och utvecklades av ASC/McLaren för Buick, yttre attribut bestod gälarna på skärmarna, bredare skärmkanter, emblem och fälgar. Vad man gjorde egentligen var itne att modifiera den befintliga Grand National så mycket, istället finslipade man befintliga delar i chassiet och växellådan. Samt chipstrimmade den något.  Detta räckte för att man nu kunde plocka ut nästan 300 hästar ur V6:an utan att den rördes alls . 0-100 gick på 4,5 sekunder, en sekund snabbare än den vanliga Grand National, kvartsmilstider mättes upp till 13,26 sekunder.  Bara 547 stycken av denna värsting "collectors edition" Grand National byggdes som avslutning när hela modellserien lades ner i slutet av 1987. 

 

Kommentarer
Postat av: Larsson

Detta var en ganska så snygg vagn - men V6? Nej tack!

Postat av: Peter Kampf

Snyggt val. Känns som 80-talet är jäkligt bortglömt. Man skulle kanske ha en mille och en lada för sådana vagnar....också.....

2009-10-04 @ 09:36:47
URL: http://k-retro.blogspot.com
Postat av: Nicklas

Jag har spanat efter dessa bilar på Blocket en del, men det är sjukt svårt att hitta fina 80-tals jänkare i schysst skick som inte är en Caprice HGW eller Camaro IROC eller Cheva Van.

En snabb koll just nu efter Buick årsmodell 1981-1989 i hela Sverige ger enbart 13 träffar.

2009-10-04 @ 14:50:42
Postat av: svensson

Kommisarie Drews i "Life" hade en sån där. Om någon minns denna TV-serie från våren 2008...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback