De Sotos tungviktare

De Sotos man inte ser särsklit ofta, iallfall inte i USA för där såldes inga De Soto Heavy trucks alls. Dessa var enkom för exportmarknader och sattes samman i fabriker utomlands. Denna De Soto från 1946 är fotograferad i turkiet och troligtvis även byggd där. I Kanada och även Sverige såldes dessa som Fargo, men är i grund och botten samma sak, nämligen en Dodge under nytt namn.



En märklig bild, denna De Soto är fångad på Kuba, en Sweptside pickup från 1956 eller 57, Dodge använde personbilsattribut på sina pickuper i lyxutförande dessa år, och tydligen fick exportvarianterna en släng av den sleven med, fast här har den fenor från 56:ans Plymouth på en Dodge D-100 cab, och De Sotos namnskyltar, verkar inte existera nån mer bild på en dylik, byggdes dessa på Kuba så här eller rör det sig om en prototyp?


De Soto L-500 från 1958, sedd i Finland där det verkar sålts både Fargos och De Soto lastbilar, troligtvis byggd i Belgien där många Chryslers för just Finland sattes ihop.


1961 var sista året för De Soto som märke, och här deras tyngsta modell D-700. Okänt var dessa såldes eller sattes ihop.


Eller var 1961 sista året för De Soto? Nej bara på hemmaplan, i till exempel Sydafrika byggde man personbilar ett par år till med De Soto namnet. Men dog de Soto efter det?  Nej, för i Turkiet fortsatte man, och fortsätter än idag. Chrysler har sedan gammalt en sammansättningsfabrik där och idag bygger man lätta och tunga japanska lastbilar främst från Hino på den linan som får heta både De Soto och Fargo. Så det går ännu att skaffa sig en fabriksny De Soto som den nedan.   


Kommentarer
Postat av: Larsson

Nå, då har man lärt sig något nytt igen - nämligen att man kan köpa NYA DeSoto. Fast, jag föredrar nog en 60:a eller så... Tack, för intresanta bilder!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback