Rickenbackers kärror
Rickenbacker var ett kortlivat märke, grundades 1920 och försvann 1927, vad som utmärkte dessa var hög kvalité och något så ovanligt som bromsar på alla fyra hjulen.
Mannen bakom desas vagnar var Eddie Rickenbacker, som tidigt körde racerbilar på Indianapolisbanan, racingkarriären sträckte sig från 1912-1916, sen kom det att gå ännu fortare för "fast Eddie" som han kallades på banan.
Eddie blev nämligen flygare, och inte bara det, han blev amerikas flygaress nummer ett under första världskriget.
26 segrar fick Eddie med sin SPAD XIII, som pryddes av denna berömda symbol, hatten i ringen.
Hemma efter kriget startades Rickenbacker Motor Company i Michigan, total byggdes 11000 bilar där inann firman var bankrutt 1928. Rickenbackers mekanik levde dock vidare då rättigheterna köptes upp av dansken Jörg Skafte Rasmussen, just det, mannen bakom DKW. Rickenbackers motorer kom då alltså fortsätta byggas i Tyskland och satt i de större Audi-bilarna som tillsammans med DKW ingick i det nybildade Auto Union.
Eddie själv då? han slickade sina sår, gjorde sig skuldfri och kom til tillbaks til Indianapolisbanan som han hade tävlat på före kriget. Nu inte som förare, utan som ägare, Eddie köpte hela anläggnignen och drev den fram till krigsutbrottet.
Men innan dess hade han också tillskansat sig ett flygbolag, Eastern Airlines övertogs av det forna flygaresset 1938, då huvudägaren General Motors sålde ut det.
Eddie i den första bilen som bar namnet Duesenberg 1913. Upphovsmannen Fred Duesenberg var en sinnrik konstruktör var racerbilar ofta stod som segrare. 1921 kom Duesenberg ut med vanliga bilar för marknaden, och då Rickenbacker var först året innan med fyrhjulsbromsar, så fick Duesenberg toppa det med att vara först 1922 med hydrauliska bromsar på alla hjulen.
Rickenbackers Super Sport coupe från 1925.
Mer om Rickenbacker och hans väldigt aktiva liv finns här: Eddie_Rickenbacker
Jag säger som Svullo i inledningen till "För fet..": "Wow schysst rythm va, nu ska vi har gitarrerna" - Rickenbacker-gitarrer t o m. För det var väl så att en brorson till Eddie stod bakom detta :)