cars & planes - Deutchland
Förra inlägget handlade om Lufthansas vackra Constellationplan, och här är återkommer det med en reklambild för Ford Taunus 15M 1956.
Lufthansas markbundna flotta bestod vid den här tiden av desas små näpna Tempo Matador, Tempo byggde mest mindre nyttofordon med både tre och fyra hjul. Vidal & Sohn Tempo-Werke GmbH startade med etta redan 1924 och höll ut till 1977, deras trehjuliga minilastbil kom dock att tillverkas på licens i Indien ända fram till 2000.
Lufthansa idag, Första-klass passagerare får åka Mercedes S-klass tillplanet, de andra får ta skyttelbussen.
Denna Goliath Tiger står framför en DC-6 från United Airlines. Bilden är från USA och Goliaths försök att sälja in sin lilla sportiga Tiger där 1960.
NSU Sport Prinz någonstans i Schweiz. Planet är en Nordruyn Norseman, bilden är iallfall tagen före mars 1961, då just detta plan störtade utanför Libreville i västafrika
Vid flygklubben, ovanlig Ford Taunus 17M cabriolet.
Stämningsbild med Goliath kombi vid en SAS DC-3
Inte bara rekvisita, Messerschmitt 323 hade sex motorer och mätte 55 meter mellan vingspetsarna. Lastbilen framför äe troligtvis en Faun
Någonstans i Italien 1943 rullar en Opel halvbandslastbil med artillerikanon på släp ut ur gapet på den enorma 323:an.
Något decennium senare och betydligt fredligare, Porsche 356 vid en av SAS vackra Caraveller.
En Glas framför ett Pan American plan 1965.
Opel GT i skymingen 1973, planet är en Pitts S2A, akrobatikplan.
i samma epok, Porsche 914 var ett lite dyrare och betydligt rappare alternativ till Opel GT, byggdes åren 1969-76.
Detta är en liten slamkrypare, för det är ingen porsche utan en Apal Speedster, belgisk replika av Porsches 356 Speedster.
Opels Sonderaufteilung byggde Omegan som sexdörring, främst för flygplatstjänst, här 1992 med en Hawker Siddleley HS125 "business jet" i bakgrunden
Nya mercedes S-klass gör sig bra framför denna Embraer 145.
Audi S4 Avant 2000, än idag är alltså temat flyg och bil populärt i reklamvärlden
Och tysklands senstae tillskott i superbilssegmentet, Gumpert_Apollo, började byggas 2005 och här är två av dessa värstingar framför en F-4 Phantom II.
Kommentarer
Postat av: Larsson
Goliath Tiger påminner en hel del om Isabella...
Postat av: Moppe-rejsarn
Tänkte på att varken Goliath eller 356 reklamen är från någon reklambyrå här uppe i norden men ändå valdes SAS kärror som bakgrund, Caravelle var ju SAS först att ta i bruk så bilden kanske är från -59?
Men Dc-3:an var ju rätt ålderstigen för Goliathen, då hade SAS redan börjat använda DC-4 som man även var först med. Hur tänkte reklambyrån? Exklusiv arbetshäst? (Goliath var ju först med insprutning).
Messerschmitten är helt klart udda för den konstruktionen flög första gången utan motorer.. som glidflygplan men blev senare motoriserad med inte mindre än sex stycken, dessutom från Frankrike..
Trackback