Femlingar på burk

När en container, alltså en burk kommer med fem bilar lastade så förstår man att det handlar nog itne om Cadillac Fleetwood eller Lincoln Continentals.

Nej däremot så fanns fem små sportvagnar instuvade i den, av ganska modelsta mått. Fem vagnar med helt olika karaktär och som samtliga såldes hyfsat mycket av i USA under tidigt 70-tal. 

Först en bekant, SAAB Sonett II från 1969, bara 1610 stycken av dessa byggdes totalt med V4 motorn, som föregicks av en serie av 258 stycken som hade behållt tvåtaktaren. Av dessa såldes en betydande del till USA som nya.
 

En mer främmande fågel dock är denna söta Datsun 2000 roadster från 1969. Datsuns sportmodeller med början från 1960 är ganska okända här. 1963 fick modellen facelift och hette då 1600 Sports, 1967 kom den större 2000 Sports med 2liters OHC-motor på 135 hästar och femväxlad låda vilket var mycket ovanligt då. Denna 2000 är av 1969 års modell.    


2000 Sports efterträddes 1970 av 240Z som belv en formidabel succé. Den kom att tillverkas fram till 1978 och modellserien uppgraderades från 240Z till 260Z och 280Z som dessutom fick insprutning. Denna tidiga 240Z är från 1971 och trots sin enorma popularitet i USA, Australien och hemlandet Japan är den tämligen okänd här. Det såldes en liten serie av dessa runt 25-30 stycken på prov i Sverige 1973.


Det här var en nostalgitripp för min del då jag själv länge åkte omkring i en 280Z av sista årgången 1978, och det var en ständig källa till debatt då nästan ingen kuden begripa sig på vad det var för konstig bil. Trots att nästan en miljon Z:or byggdes, så är den näst intill helt okänd här i Sverige. Men det är en trevlig bil som lyckades kombinera sport och komfort i perfekt balans och dessutom i ett väldigt vackert skal. Och den har en del överraskningar i sin funktion med som denna smarta detalj, mottorumsbelysning med löstagbar slapplampa, fiffigt. 


En Opel GT åkte med i containern också, den är desto mer bekant för oss i Sverige trots att det inte verkar finnas så många kvar. De såldes också relativt bra i USA med, där de såldes av Buicks återförsäljarnät, och kallas oftast Buick-Opels.
oplar-fran-buick.html  Opel GT gjordes åren 1968-73 i lite över 100 000 exemplar.


och den femte bilen, en Volvo 1800S från 1967, liksom sonetten såldes större delen av Volvos 1800 produktion till nordamerika, och på senare år har rätt många av dom fått flytta tillbaks hem.

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback