Lite importrapport.
En triss trevliga bilar i snön på Nordtrafik, närmast en fin Plymouth Sport Satellite från 1970.
Däremellan en chevrolet two-ten från 1956 med lite modernare grejer under skalet och längst bort i raden en rätt ovanlig Chrysler 300 coupe från 1968. det gjordes hela 16953 sådana coupéer men trots det så är det en ganska ovanlig modell i vårt land. 300-serien skiljde sig från de övriga chryslerbilarna med egen front och akter. Bucket seats var standard och enda motoralternativet var en 350-hästars 440" maskin.
1965 var första året namnet Caprice användes hos Chevrolet, det var en lyxigare option-paket till Impala som betecknades "Caprice by Chevrolet" först året efter blev Caprice et separat modellnamn. Caprice kom mitt i modellåret, och hann då inte byggas i särsklit stop upplaga. Kryssade man för Caprice-option hos handlaren 1965 fick man inte bara mer påkostad inredning, servo, radio och sånt utan även en kraftigare ram och heavy-duty fjädring.
I bakgrunden en Chrysler 300 Sport convertible från 1963, också det en rätt ovanlig vagn med 1535 byggda.
Och en lite nyare Cheva, Impala SS från 1994 som nyss anlänt, inte särskilt vanlig bil att se i importsammanhang den heller.
Och lite européer som varit stationerade i USA , Porsche 914 byggdes 1969-1975 och utvecklades tillsammans med Volkswagen. Hade mittmotor, fyr eller sexcylinders boxer. Karosserna kom från Karmann.
En Rolls Royce Silver Shadow från 1978, importerad från USA där den verkar ha haft ett lugnt liv, skylten fram skvallar om att den stått på Petersen Sutomotive museum en stor del av sitt liv.
Och en volvo som kommer tillbaks hem, C70-modellen har blivit populär att ta in främst som krockskadade, men denna 99:a cabriolet var hel och fin.
Buick Le Sabre var lite mindre än storebro Electra, och hade alltid ett eget bakparti, denna otvättade men annars fina fyrdörrars hardtop är från 1968.
Vem tidigare ägare varit till denna Le Sabre kan man spekulera i, men en sak är säker, han var mycket noga med att se sig om, för denna jättelika herrejösses-backspegel har jag aldrig nånsin sett innan!
Kommentarer
Postat av: Mikael
Den spegeln är vanligast i tävlings bilar, typ stockcar.
Postat av: Sören Fjellstedt
Plymouth Sport Satelliten kommer från Niagara fallen i New York och är en av de finaste som finns kvar i världen av den modellen. Bilen har inte ens 5000 mil på mätaren och är extremfin notera att den fortfarande har originallackering... I Sverige har vi sedan tidigare fem exemplar av denna sportbil
När det gäller 300 68:an så luras man att tro den är sällsynt då det är en maffig stor muskelbil... men sedan tidigare finns redan elva exemplar registrerade. Chrysler 300 1968 fanns ju även i 4dr HT utförande och den är faktiskt mer sällsynt då vi faktiskt bara har fyra innan denna
Postat av: Larsson
Den extrabreda backspegeln fanns att köpa i den lokala biltillbehörsaffären på 1970-talet...
Trackback