Genex - den märkliga gränshandeln.
I det forna östtyskland hade man 1956 satt upp firmnan Genex som var ett slags import/exportagentur med inriktning för gåvor i första hand till kyrkor och sjukanstalter. Vid murens byggamnde kom Genex att ta en annan riktning som nästan enda komersiella länk mellan öst och väst.
Kommunistdiktaturer behöver också hårdvaluta , tvärtemot vad de utåt anger, Genex kunde ge dom detta. Då konsumtionsvaror i allmänhet var bristvaror med långa väntetider i DDR så kunde man gå förbi kön via Genex. Men med en hake, det gällde bara at man hade släkt på andra sidan muren som kunde hjälpa en.
Genex-katalogen 1977.
Genexkatalogen 1977, ett himmelrike, men bara om man kudne få beställa ur den...
Från början var ungeffär 90% av sortimentet av östtyskt ursprung men detta kom med åren luckras upp. Beställningen fick ske geniom sida släktingar i väst som kunde beställa varorna genom genex agenturer i Danmark eller Schweiz.
Detta för att då betalade man i västvaluta i princip takt in i Östtysklands finanser, och leveransstiderna var avsevärt kortare, i Öst kunde man få vänta tio år på en ny bil,eller tre år på en gräsklippare. Nu fick man den på en månad.
1980 kunde man till och med köpa monteringsfärdiga fritidshus!
Den östtyska industriproduktionen gick alltså till stor del åt att vika varor åt Genex, vilket inte direkt minskade varuunderskottet i DDR, men staten fick in västvaluta och det var det som räknades med denna egendomliga rockad.
Genom Genex kunde man beställa sin Wartburg eller Trabant och slippa väänta tio år, fast man kunde ju även köpa lada och Skoda och andra märken som inte var nån självklarhet i det isolerade landet. I en hel del yrken och företag fick de anställda en del av sin lön insatt direk på ett slahgs Genex-konto för att kunna köpa sina varor därifrån. Bara 1973 köptes hela 9800 Wartburg-bilar från Genex.
M;en hur framgångsrikt det än var så saknades det alltid pengar i den östtyska kassakistan, under 80-talet så släpptes allt mer av västerländska produkter fritt för Genex förfogande , nu kunde man köpa nya fräscha Volkswagen Transporters 1986.
Och även japanska motorcyklar från Yamaha och Honda. även Volkswagens modeller likaså Fiat, Ford och även Volvo fanns representerat. Genex avvecklades av naturliga orsaker 1990.
Kommunistdiktaturer behöver också hårdvaluta , tvärtemot vad de utåt anger, Genex kunde ge dom detta. Då konsumtionsvaror i allmänhet var bristvaror med långa väntetider i DDR så kunde man gå förbi kön via Genex. Men med en hake, det gällde bara at man hade släkt på andra sidan muren som kunde hjälpa en.
Genex-katalogen 1977.
Genexkatalogen 1977, ett himmelrike, men bara om man kudne få beställa ur den...
Från början var ungeffär 90% av sortimentet av östtyskt ursprung men detta kom med åren luckras upp. Beställningen fick ske geniom sida släktingar i väst som kunde beställa varorna genom genex agenturer i Danmark eller Schweiz.
Detta för att då betalade man i västvaluta i princip takt in i Östtysklands finanser, och leveransstiderna var avsevärt kortare, i Öst kunde man få vänta tio år på en ny bil,eller tre år på en gräsklippare. Nu fick man den på en månad.
1980 kunde man till och med köpa monteringsfärdiga fritidshus!
Den östtyska industriproduktionen gick alltså till stor del åt att vika varor åt Genex, vilket inte direkt minskade varuunderskottet i DDR, men staten fick in västvaluta och det var det som räknades med denna egendomliga rockad.
Genom Genex kunde man beställa sin Wartburg eller Trabant och slippa väänta tio år, fast man kunde ju även köpa lada och Skoda och andra märken som inte var nån självklarhet i det isolerade landet. I en hel del yrken och företag fick de anställda en del av sin lön insatt direk på ett slahgs Genex-konto för att kunna köpa sina varor därifrån. Bara 1973 köptes hela 9800 Wartburg-bilar från Genex.
M;en hur framgångsrikt det än var så saknades det alltid pengar i den östtyska kassakistan, under 80-talet så släpptes allt mer av västerländska produkter fritt för Genex förfogande , nu kunde man köpa nya fräscha Volkswagen Transporters 1986.
Och även japanska motorcyklar från Yamaha och Honda. även Volkswagens modeller likaså Fiat, Ford och även Volvo fanns representerat. Genex avvecklades av naturliga orsaker 1990.
Kommentarer
Postat av: Larsson
Högst intressant!
Postat av: Peter Kampf
Man får tacka för en hel rad bra och intressanta inlägg! Snyggt jobbat!
Trackback