Mer vinternytt på importfronten

Det här året verkar börja bra på ett sätt, massa trevliga fordon rullar in, mindre bra på ett annat, tullen gör allt för att sätta käppar i hjulet för detta nu.

I USA är pickuper billiga bilar om de räknas som "utility vehicles": Dessa brukar iregel vara undantagna skatter och andra avgifter, och då är det fördelaktigt att köpa en sån i USA och skeppa hem trots relativt höga avgifter på hemmaplan för såpass nya bilar som denna Dodge Ram från 2005.


Och en något äldre pickup har också anlänt, A-Ford från 1929



Lill-Forden Falcon lanserades 1960 men gick att få som cab för först 1963, och på senare tid har det trillat in ett par stycken sådana här i landet. Här en vit Falcon Futura cabbe i trevligt skick.


Sextiotals Cadillas syns inte så ofta på importen numer, vi har redan väldans gott om dom här men denna 66:a De Ville cab såg riktigt fin ut.


Annan frän sextiotalare, Chevrolet Corvette från 1966, bulan på huven och avgasrören på sidan skvallrar om att den här har 1966 års stora nyhet, 427" Bigblockmotorn på 425 hästar.    


Jaguar XJ12 coupé är ingen dussinmodell, 1974-78 byggdes drygt 10000 av dessa hardtop coupéer. Denna 75:a kommer från californien och är en av 821 som fick V12 motor detta året. Efter 1973 var det i USA krav på sk "5mph bumbers" därav den svarta gummiläppen som satt på dessa som såldes västerut.


Den här bilen syntes ju i förra avsnittet men tål att visas igen, 1956 års absolut dyraste bil, Lincoln Continental mk II väntar fortfarande på att bli hämtad


Medans den fina  Packard 400 coupéen av samma årgång hämtades för vidare transport till sin nya hemmvist i Norra Sverige.



I containrarna som bilarna anländer i används rätt mycket trä för att sätta fast surrningar, hjulblock och bygga ramper av. Detta är till stor gagn för en som mig som använder öppen spis i stor utsträckning vintertid. Inte många som kan säga att man eldar med privatimporterat virke från Idaho.





Kommentarer
Postat av: svensson

Träbilden på slutet var pricken över i, den talande detaljen!



Denna bilblogg har allt, jag behöver aldrig mer läsa Classic Motor...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback