En trippel-lördag

En lördag när det mesta krockar så får man iallfall hinna med så mycket som möjligt, denna lördagen skedde två evenemang av intresse i Göteborg, så etapp 1 blev NOSTALGICUM vid Gamlestan.

http://www.Nostalgicum.html med sitt fina café Dagny bjöd på nostalgifestival med bilar och marknad. Uppslutningen var lite gles tack vare det ostadiga vädret denna förmiddag men vi som var där hade iallfall trevligt.

Nostalgicum är sevärt, och just nu har dom en utställning om "Den svenska synden"


Och på utsidan bjöds det på lite finbilar och marknad därtill.
Sahlén har petat ihop en Eldorado Biarritz '58:a till ,och ytterligare en är under uppbyggnad, otroligt. Likaledes fin Buick Wildcat cab syns flitigt i det umgänget också. Speldon från förr bjöds på vid det här marknadståndet, i många kul varianter. Två andra bilar kända från fritjofs-garage.html, Ford 1932 cabriolet och en fin Oakland från 1925.
   
   
Autentisk linjebuss från 1964 komplett med hållplats hade anlänt, och det bjöds på fika "old style" vide dt här bordet. Lite engelskt som dök upp, ovanlig Riley 4/68 från 1959 och sveriges enda Allard M-type som är från 1948.

Fird Ford Crown Victoria som annars bor i Landvetter, och denna fina Chevrolet från 1954 syns flitigt ute i dessa sammanhang. "Fen-merca" en Mercedes 200 från 1966 var en vanlig syn här på 60-talet. Liksaå var även Plymouth Valiant, här dök två fina exemplar från 1965 upp. Närmast ekonomimodellen V-100 som är en väbevarad lågmilarbil. Bortom den den lite finare V-200 med lite mer krom på skärmarna.  
   
   
En rad med diametralt olika sextiotalsikoner, Aston martin DB6, och vår egen Volvo PV544. Studebaker Avanti blev itne många byggda av och liknar ingenting annat byggt varken före eller efter. Och trendsettern bland bilmodeller från eran, Ford Mustang.



Och med Ingemars fina nyimporterade Buick Le Sabre från 1968 så åker vi över till anhalt nummer 2
MAY GRADUATION MEET
vid marieholm.



Inte bara fordar blir rodobjekt, det här är faktiskt något så ovanligt som en Hupmobile från 1933. Chevrolet 1955 i klassiskt gammalt race/bus-stuk med halibrand-fälgar, och den här cabben är faktiskt svensksåld. Ford roadsters i traditionell rodbyggarstil. Och en del originalare dök ju upp också som denna fina Dodge Coronet club coupe från 1949.  
   
   
mer old style hot rod, ford model A. Vesa och Peter diskuterar lite customprojekt bland customprojekten. Pinstriping visades upp och så samlades det givetvis en del busiga hojar också, som denna H-D med frän sidovagn.

Det behövs inte mycket för att göra en Buick från 1948 såhär hal. Och lite oortodoxa skapelser, Messerschmitt som hot rod? Ja varför inte, den tuffa lillaroadstern väckte berättigad uppmärksamhet. Ford Vedette är inget man ser ofta i något sammanhang, och just denna har fått en Chrysler 318" under huven. Det finns en viss logik i kopplingen till detta. Franska SAF-Ford  övertogs ju av Simca som i sin tur senare köptes upp av just Chrysler, så cirkeln sluts i denna Vedette. Tillbaks till "old school" såhär såg hot rods ofta ut i begynnelsen, och sådär 60 år senare bygger man gärna på samma originalrecept.   
    

Och en välbekant Mercury från 1941 rullar ut från planen, och själv åker jag vidare mot den tredje anhalten för dagen,
CRUISING TROLLHÄTTAN.

Staden fylls med bilar under hela dagen i princip, och man börjar med fördel stråket med en titt i folkets park där de finaste vagnarna får visa upp sig innan kvällens begivenheter. 
I härligt cremefärgat, Ford Thunderbird 1959 och stor Lincoln Continental årgång 1958. Cadillac Eldorado Biarritz är från 1957, man byggde 1800 stycken av dessa, dock ser man inte dessa lika ofta som 58:orna, trots att man byggde mindre än hälften så många av dom det året. Chrysler Windsor cab från 1950 är inte heller någon dussinbil med 2201 byggda.  
   
   
Cadillac cab från 1953 i himmelsblått, och sista året av De Soto var 1961, och modellutbudet var bara en coupe och en sedan som denna. bara runt 3000 De  Sotos byggdes finalåret. 1959 däremot gick Chevrolet på högvarv, runt 1,4 miljoner personbilar fördelat på 18 modeller, av dom var hela 72765 Impala cabrioleter, och av pickupen El Camino byggdes 22246 exemplar.

Och på parkeringen utanför strömmar bilarna in, Mercuury Park Lane cab från 1959 är heller ingen vanlig modell, med blott 1252 byggda. Pontiac Firebird Trans Am 1977 är nog vanligast i svart men passar fint i rött också. En av de mer udda bilarna är denna AMC Eagle. Detta är den enda Eagle som såldes ny i landet och lever fortfarande. AMC Eagle var en egendomlig vagn, inte bara att man byggden en 4x4 med "cross" stuker sådär 20 år före sin tid, den är också den första fyrhjulsdrivna personbil med individuell hjulupphängning.
   
   
Mer öppet en med en Willys Jeep kan det knappast bli. Den råa svarta customen är en Volvo Amazon som bland annat fåt Studebakerlysen fram, helt klart tufft bygge. Dodge Challenger R/T cab är en mycket ovanlig bil, vid den här tiden störtdök försäljningen av cabrioleter i USA, bara 1070 R/T-cabbar såldes 1970. Och en fin Buick Roadmaster från 1956, fyrdörrars hardtop ger mycket luft i kupén.

Pontiac Bonneville från 1965 råder det ingen brist på i Sverige, här rullar två stycken ut mot rundan.


Och en Cadillac Eldorado från 1953 fungerar fint som läktare för första parkett vid cruisingrundan. Eldorado byggdes bara 532 exemplar premiäråret 1953, och är en mycket eftertraktad modell idag. Denna fina vagn bor annars i Lödöse.  


Och lite ströbilar passerar förbi hela tiden innan hela karavanen kommer igång, snart fylls stan av bilar från hela västsverige och mer därtill. Först en fin Packard clipper från 1956 och en modern kuriositet med anknytning till bygden. Cadillac BLS byggdes ju av SAAB mellan 2005-09, och just denna ägs till och med av SAAB. Sällsynt Excalibur visar upp sig och sen åker vi en sväng med kompisen Westbergs fina Impala från 1965 som rullat hit från Borås.  
   
   
Lite fler finbilar syns parkerade vid stråket, Cadillac cab från 1957 och två maffiga buick 58:or, båda av modellen Limited. Brolle börjar komma i cruisingform i Impalan, nu kör vi! 

   
   
   
   
   
   
   
   


Och med dessa sötnosar som verkar trvias med utsikten från mattes Pontiac 59:a så tar vi farväl av Trollhättecruisingen 2010.  Mer bilder från eskapaden finns även på
http://www.facebook.com/album.php?aid=24614&id=1781746353&l=ecd4830b35


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback