full rulle på hjulets dag

Ett trevligt evenemang som återkommer varje år i Gräfsnäs är Hjulets dag. En i botten mångsidig uppvisningar av maskiner, motorer, mojänger och det mesta som kretsar kring eller driver hjul.
Gräfsnäs känns som en naturlig plats för ett sådant evenemang, för här finns ju även den berömda museijärnvägen Anten-Gräfsnäs.


I grund och botten handlar det om just maskiner från förr, kommersiella fordon, jordbruksredskapen, motorerna och uppfinningarna som höll det dagliga förvärvet igång förr om tiden. En Scania L71 från 1957 fint renoverad med en leveransklar SAAB på växelflaket bakom. Små och stora råoljemotorervisades upp för nyfikna, och en hel del traktorer är en naturlig del av hjulets dag. Lanz Bulldog, ett charmtroll bland traktorer med sin jättelika liggande tändkulemotor på 12 liters volym. Bulldog byggdes 1921-1960 utan större förändringar. Krigartraktor, denna Allis-Chalmers model U är faktiskt byggd 1944, och köptes då av Borås regemente I15.
   
   
Men personbilar är ju det som upptar största platsen, ett gäng äldre svenskar, som en Volvo PV654 från 1933, och den klassiska "droskan" PV831, denna från 1954. Volvo Amazoner fanns det gott om på plats, och sist en SAAB 92 från 1951.

Majoriteten av dessa är amerikanska, här backar en fin Cadillac eldorado Biarritz från 1957 på plats. 


Mera Cadillacs, Eldorado från 1955, och en serie 62 från 1956. Den vita Eldoradon är från 1976, sista stora Cadillac-cabben En Imperial från 1960 fanns på plats också.  
  
   
Checker tillverkades i stort sett oförändrad i många år främst för taxiåkare, denna är från 1973. Mopars, stor Chrysler 300 coupe från 1967, och den mindre coupén är en Dodge Dart 270 från 1964. En av de äldre bilarna på plats var denna Chevrolet Capitol roadster från 1927.

Ford Cortina i blått från 1964, och ett överraskande stort antal Trabanter fanns med också. En ovanlig Engelsk Ford, Cortinan estate från 1966, och en bländande röd Chevrolet impala från 1959.
   
   
Ännu en ovanlig Britt-ford, Zodiac cab från 1960, och Ford på amerikanska, thunderbird cab från 1963. Opel Rekord är en populär hobbybil, här en från 1960. Året efter presenterades en helt ny större Rekord som såg ut såhär. 

Mera Opel, GT är en modell man inte ser särsklit ofta idag. Och ännu mer sällsynt, en Ac Ace från 1955. Tvåhjulingar både gamla och nya fanns med, framför den moderna Yamahan står en Östtysk Simson AWO425 från 1952. Det är kanske inte så många unga tjejer som satsar på MC-kort idag, och som dessutom väljer att skaffa sig en Indian Scout från 1924 som transportfordon är ju både remarkabelt och kul.
   
   
så nära motorcykel på fyra hjul man kan komma, Morris Minor från 1932. Och sen i ett hörne hittar vi en triss i Spitfire, triumphs lilla långkörare still sportbil byggdes från 1962 fram till 1980. DKW Ideal är från 1939 och sen en modern bil som gärna vill vara en 30-talare, CMC Tiffany årsmodell 1986. Detta var en av flera härligt vulgära "neo-classics" som hade sin höjdpunkt på 80-talet, Tiffanys baserades på mercury Cougars mekanik och resten var byggt i glasfiber.  

Lite svensk traktorhistoria, GMW stod för Gnosjö mekansika Werkstad, fast de byggdes i Älmhult nångång 1955-63. MAN känenr vi nog mer som lastbilar här, men har länge byggt tröskverk och traktorer med. Den egendomliga Allis-Chalmers model C 1947 med sitt tvillingframhjul var säkert en bra lösning under vissa förutsättningar, men slog aldrig riktigt an i Sverige. Oliver, en av många bortglömda tillverkare här en model 60 Special från 1948.
   
   
Ferguson "Grålle" var den som motoriserade det svenska jordbruket efter kriget, forfarande rullar många Grållar både till bruks och hobby. BMB President däremt, som denna från 1952 tillhör den stora skaran rätt okända tillverkare från England. David Brown var mer välkänd men aldrig någon storsäljare i Sverige, denna är från 1946. David Brown kom ju senare även att bli mer känd som ägare av Aston Martin.
cars-stars-bertil-david.html Sist startas en Tjeckisk Zetor från 1950 upp. 

Så tar vi en fika.


det bjöds på traktoråkning med denna BM 350 som tuffade runt med fullsatt släp. Ett annat stycke svensk traktorhistoria, EPA:n, nödtraktorn som uppstod under kriget och byggdes på person eller lastbilar, ett tiotal gamla Epa-traktorer från den tiden var på plats. Skootern och mopeden har också satt sitt spår i historien, närmast en Monark Monarskoot. Ett annat nödfordon från krigstiden, den trehjuliga NV C7 hade från början elmotor, men de flesta försågs med vanlig motor efter kriget.  
   
    
Husvagnsekipage fanns det många av, gammelbil med veteranhusvagn är ett populärt koncept. Fin Thunderbird cab med Constructam-vagn från samma tid, runt 1960. Mercedes 220SE från 1959 med påhäng. Muskelbilar dök upp en hel del av också, bland annat denna fina Chevelle SS cab från 1970. Och folkbilar från förr, Morris Minor som cabriolet var en charmig modell, denna från 1955.  

Lyx från förr, magnifik Packard från 193 stod ensam i hörnet, Jaguar 420G var en riktigt stor kisse, denna från 1967. Opels prestigemodell Kapitän från 1950 och Chrysler New Yorker med rak åtta under den långa huven från 1948.
   

Och ännu en lyxkryssare från förr, grön Cadillac Fleetwood 60 Special från 1959, rullar iväg från Gräfsnäs.

Men dagen är inte över för det, detta är ju nationaldagen, och Alingsås motorveteraner firar den med ett rally som startar på förmiddagen på torget i Alingsås. Efter en runda med diverse inslag är det målgång för deltagarna i slottsparken en bit längre bort från Hjulets dag evenemanget.

Buick Century från 1938 rullar in mot målet i allén.


   
A-Ford 1930 och Oldsmobile från 1955 följt av en Fiat 124 Spider och inte mindre än två ovanliga Triumph Stag

Ännu ovanligare, så sällsynt så den nästan blir unik, en Saab Sonett susar förbi. ur-Sonetten byggdes bara i sex exemplar och denna är en av två privatägda som finns i världen. Fler öppna läckerbilar, Mercedes Benz 280SL från 1971 och stor Chrysler 300 årgång 1969 och en fin likaledes ovanlig Ford falcon Sprint 1964.   
   
   
Volvo PV444, MGB, Buick Riviera 1973 och en Buick Special från 1955 rullar i mål och behöver kanske ingen närmare presentation.
Men det gör nog den här, Fiat 124 Spider presenterades redan 1966 och kom att bli en långlivad succé då den tillverkades ända fram till 1985. Närmare en kvarts miljon byggdes. Pininfarina levererade karosserna och de sista åren från 1982 spldes dom under Pininfaerinas egna namn, då som Spidereuropa hemma och Spider Azzura i nordamerika. Denna Spidereuropa är från näst sista årgången 1984, och byggdes bara i 1487 exemplar.


Och så avslutar vi nationaldagen på i slottsparken på Gräfsnäs med de svenska flaggorna vajandes på en Plymouth från 1937.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback