Det mörka hotet från Oldsmobile
På 80-talet experimeterades det friskt hos General Motors med att ta fram rappa prestandabilar som kunde matcha de äldre klassiska muskelbilarna. Nu satstade man mer på hi-tch och aerodymanik för att få prestanda ur betydligt mindre motorer.
Hos oldsmobile hade man sin Cutlass Hurst coupe som begåvades med en 180 hästars 307" maskin, och denna stod som grund för conceptet som fantaslöst kallades FE-3X, men fick omgående namet Darth Vader-Olds.
Darth Vader var en extremt slimmad Cutlass coupe, med mycket aerodymmiaks detaljer på och under skalet. Motorn försågs med Ram-Air induction och en fyrportsförgasare, styrd av en uppgraderad styrbox. Dessutom försågs den med topplock av aluminium , av vilka man bara gjöt upp fyra satser. Effekten ökades till synes måttligt från 180 till 200 hästar men det räckte gott i sammanhanget med bilens övriga modifikationer
Kraftöverföringen sköttes av en femväxlad manuell låda. Hjulupphängning och stötdömpare modifierades med speciellt framtagna grejer från Koni och Hurst. Avgassytemet var nytt och minutöst uträknat för bästa flöde.
Däcken var av specialtyp med för extrema farter, BF Goodrich stod för dom och har specifikationn 255/50VR16, som sattes på lättviks split-fälgar från Gotti.
Darth Vader var inte ämnad att sättas i produktion, men man byggde inte bara en Cutlass FE-3X, utan även en Firenza och en Calais med på samma concept, här är Darth Vader med sina syskon 1985.
Senare under 1985 byggde man en Darth Vader 2, med lite mindre modifikationer känns den mer produktionsmässig men var alltså även den ett slags rullande laboratorium.
Oldsmobile kom under denna tid att ägna mycket tid åt just aerodymnamik, skaparen av Darth Vader/FE-3X bilarna var Bill Porterfield som senare byggde concepten Aerotech med vilka Oldsmobile slog flera hastighetsrekord med. Fyra olika Aerotech byggdes, den första kördes i Augusti 1987 av NASCAR-legenden A.J Foyt på en testbana och nådde 414km/h. Vilket är respektabelt då motorn var en fyrcylindrig turbomaskin på 2,3 liter och förhållandevis blygsamma 250 hästar.
Hos oldsmobile hade man sin Cutlass Hurst coupe som begåvades med en 180 hästars 307" maskin, och denna stod som grund för conceptet som fantaslöst kallades FE-3X, men fick omgående namet Darth Vader-Olds.
Darth Vader var en extremt slimmad Cutlass coupe, med mycket aerodymmiaks detaljer på och under skalet. Motorn försågs med Ram-Air induction och en fyrportsförgasare, styrd av en uppgraderad styrbox. Dessutom försågs den med topplock av aluminium , av vilka man bara gjöt upp fyra satser. Effekten ökades till synes måttligt från 180 till 200 hästar men det räckte gott i sammanhanget med bilens övriga modifikationer
Kraftöverföringen sköttes av en femväxlad manuell låda. Hjulupphängning och stötdömpare modifierades med speciellt framtagna grejer från Koni och Hurst. Avgassytemet var nytt och minutöst uträknat för bästa flöde.
Däcken var av specialtyp med för extrema farter, BF Goodrich stod för dom och har specifikationn 255/50VR16, som sattes på lättviks split-fälgar från Gotti.
Darth Vader var inte ämnad att sättas i produktion, men man byggde inte bara en Cutlass FE-3X, utan även en Firenza och en Calais med på samma concept, här är Darth Vader med sina syskon 1985.
Senare under 1985 byggde man en Darth Vader 2, med lite mindre modifikationer känns den mer produktionsmässig men var alltså även den ett slags rullande laboratorium.
Oldsmobile kom under denna tid att ägna mycket tid åt just aerodymnamik, skaparen av Darth Vader/FE-3X bilarna var Bill Porterfield som senare byggde concepten Aerotech med vilka Oldsmobile slog flera hastighetsrekord med. Fyra olika Aerotech byggdes, den första kördes i Augusti 1987 av NASCAR-legenden A.J Foyt på en testbana och nådde 414km/h. Vilket är respektabelt då motorn var en fyrcylindrig turbomaskin på 2,3 liter och förhållandevis blygsamma 250 hästar.
Kommentarer
Trackback