Tidiga Tyskfordar


1925 hade man börjat sätta ihop T-Fordar i Berlin och 1931 invigdes Fords nya moderna fabrik i Köln där man producerade bilarna mer i egen regi än att bara plocka ihop från lådor. Här rullar den första "heltyska" Forden ut från bandet 1931.  



Det var i huvudsak amerikanska ford model A, men råvaror och bearbetnings skedde itll stor del på hemmafronten, 1932 började man även tillverka model Y , som även byggdes i England. Denna Y, eller Köln som den tyska versionen kom att kallas var den första Forden som utvecklats enkom för tillverkning och marknad utanför USA, och fler skulle det bli.

model Y Köln med cabrioletkaross av Deutsch.


Ford Volkstyp var ett märkligt mellanspel som byggdes mellan maj 1933 och augusti 1935, vid Hitlers maktövertagande kom regimen genom det nybildade Reichsverband der Automobilindustrie, RDA , att påbjuda utvecklinge av billiga folkbilar, det som i förlängningen kom att beteckas just "Volkswagen" Fords bidrag var att erbjuda denna Volkstyp. Karossen byggdes i duk på plywood-stomme, fotsteg, kofångare och mycket annat utelämnades för att hålla kostnaden nere, byggde inte i någon större skala.


1933 kom också den större Ford Rheinland, som delade mekanik med den vanliga amerikanska model B, som också tillverkades i Köln på licens.


Rheinland, liksom model Y blev inte någon större succé, och lades ner 1936 efter bara 5575 hade byggts.

Ford Rheinland med elegant cabrioletkarosseri från Drauz.


1935 kom Ford Eifel att efterträda model Y , och var syskonmodell till den Engelska model CX.


Redan året efter presenterades en ny Eifel som liknade mer de amerikanska modellera, fast iett mer modest format. Kom att röna större popularitet än sina föregångare, och tillverkades ända fram till 1940.



Eifel kom att göras i en rad specialutföranden av utomstående karossverkstädem såsom Karmann, Hebmüller, Deutsch och Drauz.
Här en elegant cabriolet från Deutch.


Sportig roadster från Hebmüller på den tidia Eifel-modellen.



Och en Eifel roadster från Gläser.


Vid sidan av så byggdes även den större amerikanska Forden med V8 motor i Köln.
även dom kunde fås i lite egna versioner som inte fanns i Amerika, här en Ford från 1937 cabriolet byggd av Deutch.



1939 dök en helt nyutvecklad Ford upp från Köln, den kom i produktion innan krigsutbrottet och hette Taunus. Modellen återupptogs efter kriget och Fordarna kom att byta skepnad många gånger under årens lopp men namnet Taunus kom att bestå ända fram till 1976.


Kommentarer
Postat av: Håkan " jeepsventa"

Vilken underbar bloggsida !! (tack chromecop f tipset)

Mycken trevlig läsning, dessutom från hemtrakten !

Härmed välkommnas motorentusiaster in hos Lundgrens försäljning i Bollebygd , stations vgn 11

mvh från Håkan i en o annan Rover utanför Romas i L-vetter !!

2010-03-18 @ 22:17:57
Postat av: Magnus

Taunus som Fordmodell överlevde faktist ända till 1982, då den ersattes detta år av Sierra.

2013-07-17 @ 21:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback