Konsten att åka fort, konstigt
dragracing går inte bara ut på att åka absolut snabbast, för många ligger drivkraften i att utveckla egna lösningar och få olika kombinationer av dessa att gå så fort det kan göras möjligt. Och dessutom gäller även att sticka ut rent utseendemässigt. Ett land där nästan inga modeller antas för udda för att bygga racerbil på är England.
Strretbil på Humber Super Snipe med Rover V8, varför inte? MGA och Jaguar E-type som dragracebilar är heller inget omöjligt i the UK. Och en Reliant Scimitar Stock-bil med 427" år 1969 på Santa Pod.
Eller är dom möjligtvis lite galnare i Australien? Lamborghini Countach som Top Doorslammer, och en Land Rover dragster!
I Ryssland tager man var man haver, vad sägs om en Moskvitch 412 Comp-bil med motorn bak?
Och även i Brasilien kör man på inhemska varor, dragracing är stort där också, men kärrorna inte alltid vad vi är vana vid att se.
Chevrolet Opala Pro Modified.
Och den här Pro Streetbilen är byggd på den för oss rätt okända sportbilen Santa_Matilde
I sportens förlovade hemland USA har man också experimenterat friskt. Henry J var en kortlivad småbil från kaiser, och sedermera hamnade en hel del i dragracing-cirkusen, då det var relativt små lätta bilar.
Opel såldes genom Buick i USA, och bland andra Merrill Frost ansåg att de små lätta oplarna lämpade sig fint för racing.
I USA har man nått bra mycket länge med diverse alternativa lösningar än oss. Att få en Datsun från 1072 att köra låga 12:or på strippen är imponerande. Att få en Datsun från 1972 att lägga jätteburnisar, köra på 12 sekunder med ELDRIFT imponerar ännu mer.
Image och finish betyder för många lika mycket som resultart, och en Mercedes-Benz 300SL måsvinge som dragraceekipage går ingen obemärkt förbi, denna kommer från Schweiz.
Men även i sverige har våra racers varit duktiga på udda ekipage genom åren. Coca-colabilen byggdes av leif Eriksson i slutet av 80-talet och var en Plymouth 1959 herrgårdsvagn på funnycarchassi, heter numera Bankrobber II och finns i Skåne. Linda Axeldal körde med Vovlo 480ES. Lite längre tillbaks i svensk dragracehisoria hittar vi Svante Erikssons WIllys Jeep Altered och Mats Westman körde i Pro Comp med en Citroen BX funnycar på 80-talet.
Och i nutid, Jan Gunnarsson med Team Badillac, kör Pro Mod med en fantastiskt frän Cadillac 59:a kaross.
Strretbil på Humber Super Snipe med Rover V8, varför inte? MGA och Jaguar E-type som dragracebilar är heller inget omöjligt i the UK. Och en Reliant Scimitar Stock-bil med 427" år 1969 på Santa Pod.
Eller är dom möjligtvis lite galnare i Australien? Lamborghini Countach som Top Doorslammer, och en Land Rover dragster!
I Ryssland tager man var man haver, vad sägs om en Moskvitch 412 Comp-bil med motorn bak?
Och även i Brasilien kör man på inhemska varor, dragracing är stort där också, men kärrorna inte alltid vad vi är vana vid att se.
Chevrolet Opala Pro Modified.
Och den här Pro Streetbilen är byggd på den för oss rätt okända sportbilen Santa_Matilde
I sportens förlovade hemland USA har man också experimenterat friskt. Henry J var en kortlivad småbil från kaiser, och sedermera hamnade en hel del i dragracing-cirkusen, då det var relativt små lätta bilar.
Opel såldes genom Buick i USA, och bland andra Merrill Frost ansåg att de små lätta oplarna lämpade sig fint för racing.
I USA har man nått bra mycket länge med diverse alternativa lösningar än oss. Att få en Datsun från 1072 att köra låga 12:or på strippen är imponerande. Att få en Datsun från 1972 att lägga jätteburnisar, köra på 12 sekunder med ELDRIFT imponerar ännu mer.
Image och finish betyder för många lika mycket som resultart, och en Mercedes-Benz 300SL måsvinge som dragraceekipage går ingen obemärkt förbi, denna kommer från Schweiz.
Men även i sverige har våra racers varit duktiga på udda ekipage genom åren. Coca-colabilen byggdes av leif Eriksson i slutet av 80-talet och var en Plymouth 1959 herrgårdsvagn på funnycarchassi, heter numera Bankrobber II och finns i Skåne. Linda Axeldal körde med Vovlo 480ES. Lite längre tillbaks i svensk dragracehisoria hittar vi Svante Erikssons WIllys Jeep Altered och Mats Westman körde i Pro Comp med en Citroen BX funnycar på 80-talet.
Och i nutid, Jan Gunnarsson med Team Badillac, kör Pro Mod med en fantastiskt frän Cadillac 59:a kaross.
Kommentarer
Postat av: Peter Kampf
Riktigt fräckt och koolt inlägg! Spännande nytt.
Postat av: Christer
Lova att aldrig sluta med denna underbara blogg.
Postat av: Raggmunk
De där "udda" bilarna ger lite extra krydda åt dragracingen.
Postat av: Peter Larsson
Harmoni och balans är ju inga ledord när det gäller bilarna ovan, men det är knappast två ord som platsar i samma mening som dragracing heller... ;-)
Postat av: Andreas Madsen
Dare to be different! Kan bli tråkigt med bara Camaros och Cudas på strippen..
Postat av: Orre
Du glömde Syclone Robbans 8-sek GMC Syclone, den borde gå under namnet Humlan eftersom båda jobbar enligt devisen, "det ska egentligen inte gå, men det gör det"
Trackback