blandade höstkarameller

Lite godis som ramlade in i vårt land tidigare denna höst som inte hunnit skriva några rader om innan.


Pontiacs modeller från 1965-66 kommer in i en stadig ström,  trevliga bilar men långt ifrån några ovanliga syner på våra träffar och sommarvägar. Här en fin blå Bonneville cabriolet från 1966 som...  


...visar sig vara värd att syna lite extra för denna cab har det här speceilla emblemet diskret på tröskellisten.


Denna Bonneville har den eftertraktade 421H.O.-motorn med Tri-power trippelförgasare, nypriset för detta kraftpaket var hela 410 dollar, och då hade man en glidarbil som kunde ryta rejält. Effekten uppgavs till 375 hästar.


Denna Bonnville har även de snygga "eight lug drum and hub" fälgarna, där bromstrumman utgör fälgcentrum, 138 dollar kostade dom nya 1966, dessutom utrustad med A/C ($300), elhissar ($106) Astro bucket seats ($213)
Baspriset på en Bonneville cab var $3586 och gjordes i hela 16229 exemplar, dock finns inga specifika siffror på just 421 och det ännu mer sällsynta tri-power tillvalet. 

Årgångarna 1967-69 har kommit mer i skymundan bland Pontiacs, men här anlände i allafall en skaplig Catalina cab från 1968. 7339 sådana här byggdes, cabrioleter var utgående mode under slutet av sextiotalet.
  

Och i oktober anlände en 1969 års Bonneville cab, i brist på 65-66:or så fyndas dessa itsället som en slags nödlösning, för nånting underligt hände hos Pontiacs designavdelning vid denna tid. Borta var den låga proportionerliga, och strama elegansen från 1966, men medans den nya Firebird 1967 fick en fullträff i formgivning, likaså mid-size modellerna Tempest, Le Mans och GTO fick en mer aggresiv framtoning med harmoniska linjer, så gick nånting åt andra hållet på fullsize-serien. 
Elegans byttes mot karikatyr, nosen drogs för varje år ut, baklamporna drogs ner i konstiga vinklar i kofångaren , midjan svällde rejält, hjulbasen ändrades märkligt, för att året efter, 1970 toppa det en omarbetad kaross som blev totalt gräslig från precis alla vinklar.



Mera sextiotal, för det är dessa årgångar som främst syns på importen, riktigt fin Buick Wildcat sedan från 1965 har anlänt. Framför den skymtar bakändan på ännu en Pontiac 69:a cab, en Catalina.


Mustanger mustanger mustanger, med miljoner byggda så finns det fortfarande ett stort bestånd att plocka av, denna 66:a är en av 607568 stycken som byggdes det året enbart.  


Oldsmobile Ninety-Eight cab från 1965 i behov av lite fix och omsorg. Stora olds-cabbar från dessa år är något som syns mer och mer, femtiotalarna börjar ju ta slut over there...


Cadillacs ser vi desto mer av däremot därför är det inte så ofta en sån här cabriolet från 1966 syns på inkommande trafik, utbudet är redan stort på hemmaplan. Med 19200 byggda samt ytterligare 2250 cabbar i Eldorado-utförande var Cadillac storsäljare av öppna bilar 1966.


Chrysler från 1966 ser man inte lika ofta som en Cadillac, men även full-size mopars från sextiotalet blir mer och mer populära. Detta är en 300 hardtop sedan från 1966, hela 20642 byggdes men finsn bara en handfull av i landet än så länge.


Och pickuper...  sedan dessa som visades här:
pick-up-import.html så har fler anlänt, bland annat denna prydliga Chevrolet från 1950.



Europeiskt från Amerikat, Volvo 1800 kommer tillbaks till Sverige lite då och då, majoriteten av hela produktionen exporterades ju en gång i tiden till nordamerika så där finns det fortfarande gott om dom att hämta. Just denna 1800S kan man även se mer av i programmet Gran Turismo på  tv8.se/gt


Och en Porsche 356 från 1962, denna med tillnamnet 60, vilket innebar basmotorn på 1,6 liter och 60 hästkrafter. Värstingen vid samma tid var 356 Carrera GS med 2 litermotor på hela 140 hästar vilket inte låter mycket idag, men det gav den lätta Porschen en toppfart på över 200km/h vilket var respektabelt. Oavsett modell så betingar dessa Porachar idag en hel del pengar, och för Carrera versionerna är beloppen närmast astronomiska...


En annan modell som också lätt betingar fantasisummor idag, Plymouth Barracuda/Cuda och syskonmodellen Dodge Challenger. Så detta objekt som denna Cuda från 1970 är antagligen överklmlig i pris men ändå inte särsklit billig.


Nånting man inte ser så ofta komma hit är Chevy Nova av årgångarna 1968-73, här är en som verkar vara lite av varje. Till synes en 73 års modell som fått en tidigare front, annan bakdel och SS-emblem.


Och mer därtill en motor som säkerligen aldrig monterats original av Chevrolet motor division heller. 


Kommentarer
Postat av: Larsson

Det är bra att Du har koll på vad som händer ;-)

Postat av: jojo

Hej jag är en tjej som har fått i engelskaläxa att ta reda på en bil. vi har fått några ledtrådar och bilen ser lite ut som den vita i början. men jag undrar om du kanske kan hjälpa mig =)

Ledtrådar: tillverkad i Blackpool har troligen V8 motor cab och glasfiberkaross



snälla hjälp!!



mejla om du kanske vetpå [email protected]

2010-12-08 @ 20:37:33
URL: http://har ingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback