Cholmondeleys Bugattis

Bugatti vände sig till en välbeställd kundkrets, och likaväl som beställarna var kräsna så var även Ettore Bugatti selektiv i vilka som fick köpa hans bilar.  Ett par av de mer trogna Bugattikunderna, som Ettore servade personligen var markisen och markisinnan av Cholmondeley.

Första Cholmondeley-Bugattin var en type 22 med chassinummer #777, denna hade visats upp på paris-utställningen 1919 men registrerades i Cholmondeleys ägo först 1921.


Type 22 hade en fyrcylindrig motor på 1,3 liter.

1925 införskaffades Bugatti nummer två. Deras goda relationer med Bugatti-familjen gjorde att paret Cholmondeley fick en av de allra första bilarna för privat bruk av den legendariska modellen type 35. 
Den andra januari 1925 överlämnades deras nya Bugatti till dom under högtidliga omständigheter på Villa Caldana utanför Cannes i södra Frankrike. Det var chassi #354394 och den registrerades två veckor senare i England med nummer 7997M5. 


Lady Sybil Cholmondeley (
Sybil_Sassoon) med Bugattin 1925, senare övertogs denna av Malcolm_Campbell som vid denb här tiden var Bugatti-handlare i London.  En type 35 med denna identitet finns bevarad idag men osäkert om det verkligen rör sig om samma bil.


 1929 levererdeas ännu en Bugatti. Nu en sedan av mer praktiskt slag, en type 44 nr. 44879 med kaross av Weymann-typ från Gangloff.  Karossen var en så kallad "fiacre berline" av Weymann-typ och Sybil lär haft ett finger med i formgivningen av denna och des speciella canné-dekor. Bilens vidare öden är okända.



Redan året efter stod ännu en Bugatti på familjeresidenset Houghton_Hall en type 49 med snarlik kaross till föregående registrerades som GP847 och hade chassinummer 49175, också denna bilen är sedan länge försvunnen.


Senare samma år, den 12:e december införskaffades även denna speciella type 50 Fiacre coupe. Type 50 var en avancerad lyxbil, en femliters rak åtta som ursprungligen satt i type 46, modifierades med dubbla kamaxlar och kompressor vilket gav runt 225 hästkrafter, vilket betydde hiskeliga prestanda för sin tid.  Detta var bland det dyraste och snabbaste man kunde köpa i världen 1930. 65 stycken type 50 byggdes och denna med identitet #50116 finns bevarad idag dock med annan kaross.


Nu dröjde det några år innan Bugatti-parken byttes ut men 1938 beställdes en type 57 Atalante coupe. den första Juli 1938 lades en faktura ut på hela 130750 Francs för denna oerhört vackra type 57 coupe med chassi #57698. Detta motsvarade ungefär 15000 svenska kronor på sin tid. 17 Atalante coupéer byggdes totalt, denna existerar än idag dock i annat färgschema än originalets helsvarta med guld-striping längs sidan.



Den sjunde februari 1939 beställdes ytterligare en type 57 åt fru Sybil Cholmondeley, det gällde ett naket chassi med nummer #57739. Detta chassi överlämnades til karossmakarna figoni&falaschi som försåg dett med en elegant svepande sedankaross och den färdiga bilen registrerades den 15:e maj med registreringsnummer FUW180.


Även denna bil finns bevarad åt eftervärlden.

Herr och fru Cholmondeleys Bugattis framför Houghton hall sommaren 1939.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback