Den sista färden, med Cadillac

Begravningsbilar är big business i Amerika, färden till sista vilan skall ske med stil, och så helst med en Cadillac. 

En funeral coach på cadillac-chassi 1914.
 

Stilen med dessa skulpterade karosser med ornament var nånting som levde kvar in på 40-talet. Dessa fantastiska karosser kallas allmänt för Carved panel cars eller art carved cars. denna Cadillac från1939 har en unik kaross från Sayers&Scovill.


Cadillac tillhandahöll länge separata chassin för just Commericial use, detta ver ett förlängt fleetwood-chassi som betecknades series 86, flera tusen levererdades årligen til diverse firmor för att bli begravningsbilar, anulanser, limousiner och liknande.

Från Superior 1954, påkostad kaross med sidlastad katafalk. Detta år levererade Cadillac 1635 series 86 Commerical chassin. 



Miller Meteor var en annan stor aktör för exklusiva befravningsbilar, 1957 erbjöd man flera olika nivåer av dessa, som denna "Classic landau"


Och "Crestwood landau"


och den lyxigaste "Futura landau"  Detta år såldes 2169 nakna commericial-chassin fråb cadillac



Knickerbocker hette S&S basvagn 1958 som var en så kallas Combination car. Detta må låta lite bisarrt men Combination cars var anpassade att fungera både som begravningsbilar och ambulanser. I en hel del trakter fanns ingen ambulansverksamhet i anslutning till lasaretten utan detta lade ut på entreprenad. I många fall var just begravningsentreprenörerna som fick åta sig dessa uppdrag.  

En lyxigare variant från S&S var Superline Park Hill 1958


Crown Royale från Superior på Cadillac 1959.


Limousine Hearse från Eureka 1963, detta år uppgick försäljningen av commerical chassin til 2527 stycken.


Och 1966 års Crown Royale från Superior.


En annan variant av begravningsvagnar var de så kallade "Flower cars" liknaer en utsträckt pickup, men är mer en skåpvagn, kistan lastas in baktill under flaket, som i sin tur täcks med prunkande blomster arrangemang. Dessa kan dick likagärna användassom rena paradfordon i cortégen med sina blomsterfyllda flak. Här en "flower car" från Miller-Meteor 1966.


Regency från Superior, en Combination car från 1971.


Superior Crown Sovererign på Cadillac De Ville-bas 1980. Martknaden för tommas chassin för påbyggnad hade udner åren krympt, detta år levererade Cadillac 750 stycken.


Eagle Coach är en nyare aktör på marknaden för dessa typer av fordon, här från 1990.


Och en modern "flower car" från Eagle, Coup de fleur på Fleetwood-bas 1996.


Den traditionella amerikanska begravningsbilen lever vidare än idag, här är en ny Cadilac DTS från anrika Miller-Meteor. 


Kommentarer
Postat av: svensson

"The hearse never goes out of style"...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback