Annorlunda Aurelia
Lancia Aurelia byggdes 1950-58 var en tekniskt intressant bil med V6 motor, fyrväxlad låda monterad ihop med bakaxeln och individuell fjädring runt om. runt 13000 av den eleganta Aurelian byggdes, och en hel del av dessa blev föremål för karossmakarnas alster.
Lancia Aurelia i första serien fanns som sedan och coupe, dessa två standardmodeller var signerade Ghia. Sedanen kallades B10 och coupen B20. separata chassin hade lite annourlunda B-koder och med förlängs hjulbas hette dom B50-56.
men Ghia byggde också specialare på Aurelina denna B53 Aurelia coupe sågs 1952
Under denna tid arbetade Mario Boano hos Ghia, som senare kom att starta eget. Hos Ghia var det han som stod för "bomb-designen" runt 1953 som presenterats innan här: sma-sota-bomber-fran-ghia.html, även en Aurelia gjordes i denna skepnad.
I Schweiz fanns en del flitiga karossmakare som visats här: sobra-schweiziska-skapelser.html, en mycket tidig Aurelia från Beutler visades upp redan sent 1949.
B52 cabriolet från Worblaufen 1952.
Stabilimenti Farina gjorde denna Aurelia Comfort coupe 1951 på B50-chassiet.
På samma chassityp, en coupe från Boneschi.
Två olika förslag på sedaner, eller berlinas som italienarna hellre kallar det, från Frua 1952.
Fler berlinas, denna kom från Allemano 1952
Och en till från Castagna från samma år.
elegant coupe från Canta 1951.
och ännu en Boneschi-byggd Aurelia coupe som dessutom saknar den typiska Lancia-fronten, 1951.
'
Pininfarina baserade en del av sina specialbiler på just Aurelia, det runda gapet var rätt typisk för Pininfarina vid denna tid, Pf200-typen byggdes i ett par oilka exemplar, denna sågs 1954.
och föregångaren här redan 1952.
Pininfarina kom dock att tillverka Lancias Aurelia Spider på reguljär basis, Spidern presenterades 1954 och byggde på B24-basen, runt 700 stycken gjordes totalt.
Aurelian gick även att få som stationsvagn, eller Giardientta på italienska, dock fick man då vända sig till utomstående leverantörer, Monterosa byggde ett par exemplar som denna på beställning 1951-52.
Och mer välkända Viotti lade til och med upp en liten serie för hugade spekulanter, hela 47 stycken av deras modell byggdes.
Vignale skapade ett par spännande karosser på Aurelia, som denna B52 coupe 1952.
Zagato byggde en vagn för tävlingsbruk 1954 på B20 coupén
1955 växte Aurelian, och här visade Pininfarina upp elegant sedan på denna modell.
och något djärvare sedan från Pininfarina visades i september 1955 och var en ren "show car", denna hette Florida.
Och sist en särling i gänget, en Aurelia B24 av sista modellen 1958 kom att förses med en egensinnig kaross där man uppenbarligen använt en Flaminia GT , denna kreation gjordes av Serra i Spanien nån gång på 60-talet.
Lancia Aurelia i första serien fanns som sedan och coupe, dessa två standardmodeller var signerade Ghia. Sedanen kallades B10 och coupen B20. separata chassin hade lite annourlunda B-koder och med förlängs hjulbas hette dom B50-56.
men Ghia byggde också specialare på Aurelina denna B53 Aurelia coupe sågs 1952
Under denna tid arbetade Mario Boano hos Ghia, som senare kom att starta eget. Hos Ghia var det han som stod för "bomb-designen" runt 1953 som presenterats innan här: sma-sota-bomber-fran-ghia.html, även en Aurelia gjordes i denna skepnad.
I Schweiz fanns en del flitiga karossmakare som visats här: sobra-schweiziska-skapelser.html, en mycket tidig Aurelia från Beutler visades upp redan sent 1949.
B52 cabriolet från Worblaufen 1952.
Stabilimenti Farina gjorde denna Aurelia Comfort coupe 1951 på B50-chassiet.
På samma chassityp, en coupe från Boneschi.
Två olika förslag på sedaner, eller berlinas som italienarna hellre kallar det, från Frua 1952.
Fler berlinas, denna kom från Allemano 1952
Och en till från Castagna från samma år.
elegant coupe från Canta 1951.
och ännu en Boneschi-byggd Aurelia coupe som dessutom saknar den typiska Lancia-fronten, 1951.
'
Pininfarina baserade en del av sina specialbiler på just Aurelia, det runda gapet var rätt typisk för Pininfarina vid denna tid, Pf200-typen byggdes i ett par oilka exemplar, denna sågs 1954.
och föregångaren här redan 1952.
Pininfarina kom dock att tillverka Lancias Aurelia Spider på reguljär basis, Spidern presenterades 1954 och byggde på B24-basen, runt 700 stycken gjordes totalt.
Aurelian gick även att få som stationsvagn, eller Giardientta på italienska, dock fick man då vända sig till utomstående leverantörer, Monterosa byggde ett par exemplar som denna på beställning 1951-52.
Och mer välkända Viotti lade til och med upp en liten serie för hugade spekulanter, hela 47 stycken av deras modell byggdes.
Vignale skapade ett par spännande karosser på Aurelia, som denna B52 coupe 1952.
Zagato byggde en vagn för tävlingsbruk 1954 på B20 coupén
1955 växte Aurelian, och här visade Pininfarina upp elegant sedan på denna modell.
och något djärvare sedan från Pininfarina visades i september 1955 och var en ren "show car", denna hette Florida.
Och sist en särling i gänget, en Aurelia B24 av sista modellen 1958 kom att förses med en egensinnig kaross där man uppenbarligen använt en Flaminia GT , denna kreation gjordes av Serra i Spanien nån gång på 60-talet.
Kommentarer
Postat av: svensson
En Lancia Aurelia Ghia, näst överst, förekommer i en biljakt i Tintins "Det hemliga vapnet"...
Postat av: Mårten
Jo, drar mig till minnes en sån Aurelia från Tintins värld, så det var det hemliga vapnet den förekom i , tack :)
Trackback