femtiotalsjakten
I föregående inlägg om importbilstrenden så skrev jag att femtiotalare börjar bli sällsynta att se, detta innebär inte att dom är helt borta ur sammanhanget, men det blir färre och färre av dom kvar. Nog för att vi svenskar har tagit hem mycket bilar från USA genom årens lopp så är vi inte ensamma om att tömma landet. Vi är kanske bland de större aktörerna i sammanhanget men på senare år har flera andra länder vuxit i importsammanhang.
Brasilien, där var länge utländska bilar nästan helt förbjudna, sedan 1990 har restriktioner succesivt lättats och importen dit från USA åkar sakta men säkert.
Ryssland och delar av gamla östeuropa är en växande marknad även för detta den växande skaran nyrika enteprenörer i de länderna.
Australien hade länge benhårt förbud mot vänstertyrda bilar, nu är det lättare att få undantag för främst äldre bilar och dit går också en hel del USA-bilar i nuläget.
För att nämna några.
Till sverige då, Cadillac årgång 1958 är nog en av våra mest populära USA-modeller, denna fina ser 62 sedan med Texas-skyltar kom in nyligen.
Och så även denna inte lika fina men fullt dugliga series 62 sedan från 1951.
Tidigare i våras anlände denna enorma Fleetwood 75 limousine från 1952, i Sverige ligger tonvikten på senare femtiotalet, så dessa tidigare modeller är inte fullt så vanliga att se.
Fleetwood 75 var Cadillacs egna fabrikslimousine , en dyr vagn 1952 då en standard cadillac sedan kostade 3600 dollar så fick man betala hela 5572 för den lyxigaste Fleetwood 75 Imperial-modellen.
Och senast denna fina De Ville coupe från 1954 i härlig tvåtonslack, kulörerna heter Shoal green och Biscay green.
Och inuti går färgsättningen igen, kombinatioerna var måga på den här tiden. En Coupe de Ville gick lös på $4261 i grundutförande, vilket var ungefär 400 dollar mer än standard serie 62 coupén. För detta fick man bland annat elhissar till rutorna som standard. Automatlåda var standard i alla Cadillacmodeller utom fleetwood-limousinen, men däremot var andra saker som bromsservo, radio och värmepaket däremot ännu tillval.
Brasilien, där var länge utländska bilar nästan helt förbjudna, sedan 1990 har restriktioner succesivt lättats och importen dit från USA åkar sakta men säkert.
Ryssland och delar av gamla östeuropa är en växande marknad även för detta den växande skaran nyrika enteprenörer i de länderna.
Australien hade länge benhårt förbud mot vänstertyrda bilar, nu är det lättare att få undantag för främst äldre bilar och dit går också en hel del USA-bilar i nuläget.
För att nämna några.
Till sverige då, Cadillac årgång 1958 är nog en av våra mest populära USA-modeller, denna fina ser 62 sedan med Texas-skyltar kom in nyligen.
Och så även denna inte lika fina men fullt dugliga series 62 sedan från 1951.
Tidigare i våras anlände denna enorma Fleetwood 75 limousine från 1952, i Sverige ligger tonvikten på senare femtiotalet, så dessa tidigare modeller är inte fullt så vanliga att se.
Fleetwood 75 var Cadillacs egna fabrikslimousine , en dyr vagn 1952 då en standard cadillac sedan kostade 3600 dollar så fick man betala hela 5572 för den lyxigaste Fleetwood 75 Imperial-modellen.
Och senast denna fina De Ville coupe från 1954 i härlig tvåtonslack, kulörerna heter Shoal green och Biscay green.
Och inuti går färgsättningen igen, kombinatioerna var måga på den här tiden. En Coupe de Ville gick lös på $4261 i grundutförande, vilket var ungefär 400 dollar mer än standard serie 62 coupén. För detta fick man bland annat elhissar till rutorna som standard. Automatlåda var standard i alla Cadillacmodeller utom fleetwood-limousinen, men däremot var andra saker som bromsservo, radio och värmepaket däremot ännu tillval.
Kommentarer
Trackback