Na garagem de Georges

Vad sägs om en liten garagekoll på andra sidan jordklotet? George driver en hot rod och kustomverkstad i Brasilia.  
Han har ett förflutet inom datatbranschen innan han sadlade om till att göra det han gillar bäst, renovera och bygga bilar, på sätt och vis började det med den här... 

En Chevrolet El Camino i fyndskick, upphittad nånstans i Para, norra Brasilien. och då kan man undra sig hur den hamnat långt inne i amazonas djungler från början. Jo brasilien hade ju nästan totalt importstopp av bilar mellan 1957-90, men det fanns undantag. I de fattigaste och mest svårtillgängliga delarna av landet där behovet var störst importerades det främst lätta lastbilar och dylikt med statliga subeventioner, så denna "Elca" har troligtvis kommit dit genom den försorgen.
 

Det här var vad som var räddingsbart på denna... sedermera har resterna av Caminon parats ihop med fronten från en 1968 års Chevelle. I bakgrunden skymtar en fin Camaro från 1867 som också är under uppbyggnad.


Camaron börjar färdigmonteras.


Och ett par av hjälpredorna hos george visar upp nästa Camaro projekt, också det en 67:a som hittats i Paraguay, och är i bedrövligt skick.


Som här börjar likan bil igen...



Nånting det finns lika gott om i sydamerika som någon annastans är Chevrolet 55-56:or, här är en 56:a som skall påbörjas.


och i lite mer kompletterat skick så rullas en ut för fotografering.


Chevroletkarossen rensad och plåtlagad ståendes bland alla andra projekt. Mercury coupen i bakgruden är hämtad från Uruguay.  


Gamla slitna primern bytt mot ny fräsch röd primer, och genomgången motor. Bilen brevid är en argentisk Willys Rural  



Uruguay-murklan, verkar vara hyfast utgångsobjekt.


Ännu en Mercury, fyrdörrars vagn det här som genomgått takchopp och lite annan kosmetika. Som synes råder det ingen brist på objekt att sysselsätta sig med hos Georges.


hotrod, custom och USA-bilshobbyn är stark i Brasilien, och det är rätt kul att se att det inte är någon större skillnad på objekt, tillvägagångssätt och handhavanden vare sig man är i Sollefteå eller Brasilia.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Detta var ett kul inlägg.

Postat av: svensson

Det rostar inte så mycket i Brasilien, eh...? På Kuba har jag hört att det inte finns någon rost, är det samma sak i Brasseland?

Postat av: Mårten

kan nog rosta rejält, fuktigt tropiskt klimat i större delen av norra landet. El caminon sre dock ut att klarat sig rätt bra, men George ansåg ändå att nästan all plåt måste bytas ut så dom har ltie annorlunda uppfattning om rost än vad vi har..

2010-10-05 @ 12:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback