en lördag vid Lödöse museum.

Lördagen den 4:e september anordnade Lödöse museum sin motorhistoriska dag. Lödsöse är i sig självt en historisk intressant bygd och har ett fantastiskt levande museum som anordnar diverse arrangemang, som bland annat detta.    
http://www.lodosemuseum.se/

Ett annat landmärke i bygden, denna fina Cadillac Eldorado från 1953 syns flitigt ute på träffar och har sin hemvist i Lödöse.



Ett gäng välkända bilar från Göteborg rullar in, amerikanskt var i klar dominans denna lördagvilket annars är lite ovanligt på en sån här typ av tillställningar.



Ovanlig amerikanare som tilldrog sig uppmärksamhet, Chevrolet Corvair Corsa från 1965 med sin turboladdade boxermotor, vilket ju är original på dessa. Wolseley Hornet från 1934 visar sitt motorrum och Hugo Brask visar även motorn på sin fina Citroen 7CV från 1938.
   
   
Imponerande Buick tourer från 1929 med en motor vacker som ett konstverk. Fin Cadillac de ville från 1952 på plats och Kjell gjorde en snabb visit med sin underbara och sällsynta Allard från 1948.


En annan tekniskt spännande vagn är Lancia Aprilia från 1939 , indivuduell hjulupphängning med teleskopframvagn, vindtunnelutvecklad kaross och en 1500cc VR4-motor, en V4 med cylindrarna omlott skapar ett kompakt motorblock, samma concept Volkswagen återuppfann för en del år sen. Öppna Fordar, först en mycket ovanlig engelsk Zephyr cab från 1960 och dess amerikanska kusiner Fairlane Sunliner från 1956 och en Fairlane Skyliner, alltså en "plåtcab" från 1957.
  
   
Fin Corvette från 1957 med det årets stora nyhet från Chevrolet, fuel injection. Denna nymodighet gav hela 285 hästkrafter men kostade över 500 dollar extra, så bara 240 Corvetter fick det detta året. Alfa Romeo Spider från 1968 och en annan teknisk milstolpe från samma år, NSU Ro80 med sin wankelmotor. Sist i raden en fin Chrysler New Yorker coupé från 1958.

Har man klonat tant Gredelin?  Underhållning med ukuleleorkestern Fyra strängar.


 
Concours de Charme ingick också i programmet, Roger från Landvetter poserar vid sin ovanliga Mercury cab från 1941 samt Thord & Carina Liljeqvist som deltog med sin fina Dodge Custom Royal från 1955. 

Lite kommers och bakluckeloppis förkom, också det ett trevligt inslag.


Mer amerikanskt på fältet, Mercury Park lane cab från 1965, byggd i 3008 exemplar och är då ingen vanlig modell. Cadillac Eldorado gjordes som cab i 9315 exemplar 1973 och betydligt sällsynatre är 1960 års Eldorado Biarritz med 1285 byggda. En italienare med, Alfa Romeo GTV från 1978.
   
   
Handen på hjärtat hur ofta ser man en Toyota Corolla från 1974 idag? som dessutom är fin. en av femtiotalets vackraste sedaner, eller saloon som engelsmännen kallar det var MG Magnette, denna från 1955. För 70-tals entusiaster är denna helvita Chrysler helrätt. Den här modelle heter New Yorker Brougham St Regis coupe, puh.. och är från 1974. En fin representant för fyrtiotalets sista designfas innan femtiotalet och pontonkarosserna tog vid, Pontiac Chieftain De Luxe Six  coupe från 1949.

Överlag en trevlig dag i Lödöse, rekommenderas till nästa år, eller en utflykt i vilket fall som helst till det fina muséet.
  

Kommentarer
Postat av: alf

Hej!



Intressant skrivning från en träff där även jag var med och tog en massa bilder. Kolla hemsidan ovan samt även
www.alf-helin.se. Du har fått med mycket bra info på några få rader!



Ha dé gôtt!

alf

2010-11-28 @ 17:21:39
URL: http://www.helin.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback