europas kanske märkligaste korsning
Trafiken får vänta snällt medans en Airbus från British Airways gör sig redo för start...
Vi är på Gibraltar, den lilla märkliga halvön i södra spanien vars yttersta spets står under brittiskt styre. Spanien har haft lite åsikter om detta under sådär 200 år och tonerna länderna emellan blev inte bättre av att man anlade en militär flygbas här 1939. av geografiska mer än politiska skäl lades den tvärs över näset som en slags gräns mot spaniens territorium.
Flygplatsen anlades på det som en gång varit en hätskapplöpningsbana under inledningen av andra världskriget. Det strategiska värdet av Gibraltar var guld värt mitt i inloppet till Medelhavet.
En Lockheed Hudson från 233 skvadronen står redo på Gibraltar 1942. Frnå början var fältet bara avsett som ett nödfält men detta ändrades efter ett tag och banan förlängdes ut i havet. Härifrån kordinerades anfallsstyrkorna mot Malta, Nordafrika och senare Italien .
När freden kom tog den civila trafiken över, här en De Havilland DH89 från Gibraltar Airlines. Detta flygbolag hade sitt säte i London och hade startat redan 1931, fast då enbart med flygbåtar. Nu fanns dock en färdig flygplats för dom. Brittiska flygvapnet kom vid sidan av att ha en bas på flygplatsen ända fram till 1998. Gibraltar Airlines var och förbelv ett småskaligt bolag och köptes upp av EasyJet så sent som 2008.
Då banan nu hade förlängts under kriget snörde den effektivt av all landtrafik ut på halvön, så man fick helt enkelt göra en plankorsning på banan med bommar och ljus.
Flygterminalen tidigt femtiotal.
1955 och en Avro Shackelton från Coastal Command uppehåller trafiken från den spoanska sidan.
80-tal och en Panavia Tornado från RAF väntar snällt på grönt ljus. Gibraltar är ett av få brittiska territorier som har högertrafik, för att slippa alltför mycket kaos vid gränsövergången.
Den breda vägen som korsar banan heter Winston Churchill Avenue och leder in till stadens centrum som ligger bara ett par hundra meter från själva flygplatsen.
Trackback