The Melin Collection - Salt lake city imports
det dröjde ganska länge innan USA:s bilköpare fick se något annat än sina inhemska märken, först på sextiotalet kom importen igång i större skala. Men redan på femtiotalet började en del europeiska märken få in en fot på den enorma marknaden i väst.
En av de första främmade fåglarna som rotade sig i USA efter kriget var Volkswagen. Men främsta anledningen till folkvagnens intåg i USA var politisk, den ingick i den plan de allierade hade satt upp för återuppbyggande av Tyskland efter kriget. Därfor gick många folkor på export rätt omgående, och hittade med marsjhall-hjälpens försorg även till USA. Sen blev maskineriet självgående och den lilla tyska folkvagen kom att bli en av de mest sålda importbilarna i USA i decennier. Här står Alvin Pack vid ett exemplar i SAlt Lake City, Utah 1955.
och Max Evans poserar vid sin Volkswagen typ 1 i Salt Lake Ciry 1958.
Charles Michelsen 1957 med ännu en folkvagn.
Howard Driggs heter mannen vid den här bubbla och året är 1958. Nummerskyltarna är något bessynerliga för det är plåtar som egentligen tillhör de amerikanska arméstyrkorna som var stationerade i Frankrike vid denna tid. Hur och varför dessa sitter på en tysk bil i Utah är en gåta.
Fiat var inte helt okänt på den amerikanska kontinenten, redan i början av seklet hade man upprättat en filial som tillverkade Fiat-bilar i New york, om den verksamheten skrevs det här: en-lugn-dag-i-verkstaden-1908.html
Bob Welt var vädergubbe på lokala KVTV i Salt lake city och körde Fiat 600, en bil som i femtiotalets USA måste upplevts som väldigt mycket mindre än den redan var.
På en annan gata i närheten står Jerry Michelsen vid sin Fiat 600.
Fiat Multipla som var tekniskt sett en väldigt liten MPV måste setts som ett kuriosa inslag i den amerikanska bilparken. Inte många av dessa bör ha letat sig över, och just inåt landet var återförsäljningsnäten för udda märken glesare, och kundkretsen mer konservativ än i kuststaterna, men i allfallså har det rullat minst en Multipla i Utah 1960.
William Little med den lite större Fiat 1100, som inte heller den var särsklilt stor, året är 1958.
Avon Stol heter damen med denna Fiat 1100 nånstans i SAlt lake City 1959.
Simca var definitvt ingen storsäljare i USA udner denna tid men Paul Nordberg som drev Pauls Market i Salt Lake hade hemkörning av varorna med denna Aronde Chatelaine stationsvagn, året är 1956.
Då var Renault antagligen lite mer välkänt, här är Rex Wallgren vid sin 4CV 1959.
Rootes storsatsade på USA-marknaden på femtiotalet med sina märken Hillman, Sunbeam och SInger, Hillman Minx cabben från 1956 ägdes av Frank Evans, kortet är från 1959.
En lite nyare Hillman Minx cab från 1959 med en ägare som hette Duane Southwick
Triumph var ett annat engelskt märke som etableade sig relativt väl i USA, främst med sina sportmodeller. Som denna TR3A som William Cox stolt visar upp 1958.
Och Marlene McCafferty 1959 med en TR3A, dock utan de så vanliga vita däcksidorna som europabilar ofta fick på USA-marknanden.
Ray McMarty står vid en ännu sportigare kärra, en Morgan +4. I ett land där bekvämlighet i bilen spealde stor rollså är det förunderligt att just dessa brittiska sportvagnar blev rätt populära. Kortet är från 1960 och en Morgan +4 såg likadan ut då som idag.
Lite lyxigare sportbil var Austin-Healey, detta var en relativt dyr vagn i förhållande till MG, Triumph och de andra, men var av en annan dignitet och med prestanda därefter. David Fitzen hade iallfall kostat på sig denna 1959. Stora biceps är ett plus då styrservo var ett okänt begrepp i dessa bilar.
Borgward var nog inget stort märke i USA på denna tid, och i inlandet bör dessa varit mycket sällsynta, de enda kända återförsäljarna då av dessa låg i Pasadena, New York och Boston. Året är 1957 och Fred Demetrovich har iallfall hittat denna sällsynta pärla i Utah.
Annons för Borgward i amerikansk press 1957.
Det trodde man inte, en multipla i USA... Tänk vad udda en SAAB tvåtaktare måste ha känts, de såldes ju också "över där."
Jag är mer förundrad över att Melin lyckades leta upp de här udda bilarna och dessutom fotografera dom.
Kan inte upprepas tillräckligt, en fantastisk bildskatt han lämnade efter sig