ett besök i Jönköping, Custom Motor show 2011
Elmia i år var en storslagen utställning som vanligt. Och vad som är bland annat så bra med denna show är variationen, inte bara i bredd utan även är noga med att inte upprepa sig med utställningsfordon, nya saker på plats varje år alltså.
Man brukar uppmärksamma jubileum på Elmia, detta år var det dags för Chevrolets hundraårsfirande som visades med ett bra tvärsnitt ur deras historia.
Vi börjar med berömda Camaro, som denna fina pace car cabriolet från 1969, och i modern tappning 2010 års modell som är retro på föregående. Äldsta chevroleten på plats en "Royal Mail" roadster från 1915. Och en National convertible från 1928.
1936 års modell ser man inte så ofta men här en tvådörrars "coach" Chevrolet 490 hette just så för den kostade just 490 dollar när den introducerades 1916 som en stark konkurrent till T-Forden. dessa femtiotalare är nog de man först tänker på när man säger Chevrolet Bel Air, cab från 1958 och en coupe från 1955.
Två Chevrolets som blivit milstolpar i historien, Corvette var den första serieproducerade bilen i större skala med glasfiberkaross 1953, och görs så ännu.
Och den olycksaliga Corvair, innovativ i design och konstruktion med boxermotor bak. 1963 fick den dessutom turbo vilket också var en världsnyhet på en personbil vid denna tid.
Ett annat jubileum denna helg, Mercedes-Benz visade upp gammalt och nytt från sin historia som började för Benz del 1886 med denna enkla motoriserade trehjuling.
Benz Victoria från 1899 och en Benz tourer från 1914 var två andra fina exemplar från tiden före sammanslagningen med Mercedes. 1928 kom det nybildade Mercedes benz med den tidens absoluta dräparbil, SSK med sin kompressormatade sexa på 7 liter kunde man ta ut effekter på nästan 300 hästar, knappt 40 stycken byggdes av denna modell och den här vita såldes ny i landet 1928. Samma gener återfinns i Mercedes senaste supersportmodell SLS AMG63
Så går vi över till Cadillac och Hans Emerén Autocraft i Vikarbyn, han pysslar inte med vilka Cadillacs som helst utan den mest svårrenoverade och komplicerade bilmodell som antagligen ttillverkats, Eldorado Brougham. Att ens tänka tanken på att renovera en sådan här avskräcker många för en del till en bil passar inte på en annan, ALLT är special, och dessutom lär en sån här innehålla 3 kilometer elkabel, den har TRE A/C anläggningar och det som inte drivs av el drivs med vacuum, till och med tanklocket. 704 stycken byggdes 1957-58. Desa hade dessutom specialla däck, de första lågprofilradialerna tillverkade enkom för denna modell.
Så här flott är det inuti en Eldorado Brougham, titta nu noga i det lilla facket i baksätet för det här är något ni aldrig får se igen, ett komplett "vanity set" som innehåller diverse sminkdon, make-up spegel, cigarettetui, parfymflaska med mera. Bara dessa småsaker kostar ungefär som en ny bil de få gånger dessa tillbehör dyker upp på auktion. Då börjar man förstå nivån på Autocrafts renoveringar, och de otaliga hinder som föreligger om man vill ha en perfekt Brougham. Men om denna vagn är sällsynt är det ingenting mot nästa som visades upp, en av bara 101 tillverkade Eldorado Broughams från 1960, dessa byggdes helt för hand av Pininfarina i Italien för Cadillac och här har dom precis färdigställt en i toppskick, ett makalöst jobb av en makalös verkstad i Vikarbyn.
Inte bara cadillacs kommer ut från Autocraft, denna Thunderbird från 1957 har man också topprenoverat under tiden. Men det är inte vilken Thunderbird som helst, utan en "F-code". Detta innebar 312" motor med kompressorladdning som gav 300 hästkrafter och hella 600 newton i vrid. Bara 211 stycken levererades med detta. Dessa har även vad som kan kallas föregångaren till "Rally-Pac" som senare fanns till Mustangen, extramätarna på rattstången visar laddtryck, vacuum och bränsletryck, sofistikierat så det förslår. Dessutom har man även renoverat denna fina Jaguar XK150 från 1958, jag torde våga säga att det är en av världens finaste XK150:or.
En av showens absoluta höjdpunkter, customikonen "the Hirohata Merc" blev en legend redan när den byggdes 1952 av bröderna Barris. Nu för första gången någonsin visades den utanför USA.
John D'Agostino på plats med sin senaste skapelse, denna gången har han låtit gå loss på en Stutz! Mer tunga namn på plats, George Barris som ju skapade Hirohata Mercuryn ovan ihop med sin bror Sam är en levande legend i branschen.Här ser vi även Darryl_Starbird och på plats fanns även Gene_Winfield i montern.
Ett av sveriges mest omfattande renoveringsprojekt framskrider, Nicklas Jonsson med den unika Futurlinern, bakaxel och motor är nu färdiga. http://www.classicmotor.se/futurliner-pa-gang. Och ur Klassikers rullande redaktion tittar Claes Johansson fram, denna husbilsprototyp är också den en av sveriges mest uppmärksammade fordon och drog till sig många nyfikna på Elmia denna helg.
Racing på Elmia, Boije Ovebrink skall köra fort igen med lastbil, Volvo D16 motor har modiferats för att lämna C.a 2000 hästar och otroliga 5500 newton i vrid, och dessutom är detta en diesel/el-hybrid! Volkswagen satsar på motorsport, Nasser Al-Attiyah och Timo Gottschalk skall köra denna Touareg speciellt för ökenrallyn. Tuffa Scirocco i racingkostym visades också upp, och slutligen den udda klassen formel Student, där tekniska högskolor tävlar mot varann i konstruktion och racing, KTH skall i år köra med elmotorer i denna vagnen.
Camaro Cup lever än, Patric Sundels bil visades upp från denna serie och över till dragracing, Bröderna Wålm www.walmracing.se/ har fixat ny kaross och skall köra Comp Altered i år, lycka till! Nitrobjörnes www.nitrobear.se/ kärror på plats och de framgånsrika bröderna lindberg www.lindbergbros.com/php kör i Pro Mod serien med denna Firebird.
Det var även Volvo-special i en avdelning på mässan, första modellen ÖV4 från 1927.
Sällsynta Volvo Sport, eller P1900 som den senare kom att få kallas. Amazon kombi i tidsenlig miljö från 1964. Volvo Amazon 123GT är en annan ganska ovanlig modell, och vad som gör denna extra ovanlig är den stålblå lacken, denna fanns egentligen bara till 1800E, men enligt uppgift skall 12 Amazoner levererats med den också. Nästa bil är en 1800S men inte vilken som helst utan just denna var vår dåvarande kronprins Carl Gustafs första bil!
Volvo 264TE är en annan nästan okänd Volvomodell, många av dessa hamnade som statstjänstebilar i Östtyskland. Sista årgången av 240 var 1993 och just denna bil har bara 51 mil på mätaren! Vid Vinter-OS i Lillehammer 1994 användes dessa vita 850-bilar som "official cars" och sist en prototyp från 1974, byggd på 164 kom detta senare att bli 262C som hade preimär 1977.
Välkända Volvo-customs visades också upp, först ut Leif Tufvessons nya skapelse, "1800GT" välbyggd in i minsta detalj som allt annat som rullat ut ur hans verkstad. Dennan 262C byggdes om i början på 80-talet, Amazonen är också en kändis som skapades redan 1978 av Vallåkra-gänget, samt en 242 med plåtcab, flippfront, plysch, flake med mera, extremt? ja, snyggt? knappast.
En av landets mest kända Volvo-customs torde vara Molles "tet-blå" 142 som visades första gången i detta skick 1986.
Flärdfullt femtiotal från USA, mercury 1955, Pontiac Chieftain 1954 och två "milestone cars" från 1953, Buick Skylark och Cadillac Eldorado som byggdes i små serier och var mycket dyra bilar på sin tid, och är så även idag.
En rad i rött, Jaguar E-type från 1974 och nånting så ovanligt som en Isuzu Bellett från 1966, man sålde faktiskt 458 stycken här i Sverige under ett par år, få torde överlevt. Modernare raritet BMW Alpina B12 från 1994 och Citroenklubben var representerad medtre bilar, en CX, SM och denna tidiga GS.
Ur den äldre fordonsparken, denna magnifika Panhard X18 med tourerkarosseri från Binder i Paris levererades 1912 till statsrådet Bonde, nästa bil är känd som "Änglagårdsbilen" och är en fransk Mathis från 1911. Denan enorma Pierce Arrow från 1918 kallas för Guldkungens bil, köpt av den remarkable John Bryntesson som man kan läsa mer om här: http://svanskog.org/goldking.htm Och tvåhjuligt från samma tid, det fina MC collection i Sollentuna visade upp denna Excelsior från 1920.
Ford Crown Victoria 1956 och en majestätisk Packard tourer från 1937 med V12 motor, V12 satt även i Lincolns mer radikala Zephyr, denna från 1938 och samma namn återfanns även hos engelska Ford, Zephyr cabriolet från 1954.
Shelby GT350H, hyrbilen med muskler som byggdes för Hertz 1966 är en högt eftertraktad raritet idag, har tidigare skrivits om här: de-forgatna-del-15-shelby-gt350-hertz.html
En av utställningens mest fantasifulla skapelser, Pekka Salos otroliga "Ice lady" från Finland, svårt att se att detta en gång varit en Ford Mondeo.
Och priset för mest galna idé på mässan denna gång torde väl gå till det här, en Ford Granada från 1982 som fått motor från en Koenigsegg!
Klassiska customs, A-Ford pickup i härlig stil, Packard 1956 har fått lampor från en Mercury 57:a och Thunderbird 1960 i traditionell customlackering som var vanlig på 60-talet. T-23 eller Bucket-T brukar baseras på model T roadster årgång 1923 som just denna.
Och den moderna looken, mycket clean Dodge Challenger med superfisish, Audi TT spyder också clean och breddad med Riegerkit. Fast&Furious filmerna är tydlig inspirationskälla för många som denna Mitsubishi Eclispe Spyder med annorlunda lack. Motivlack är populärt ännu och standarden är mycket hög, som exempelvis på denna Nissan 350Z
På Rudbecksgymnasiet i Tidaholm bygger man rod på skoltid, trevligt värre. Olika stil på Ford 1933, John Bucjk från californien på plats med sin blåa roadster och helt annorlunda tuk på denna raceinspirerade rod. Nästa egendomlighet är "Monster" på besök från Litauen och lär vara löst baserad på Moskvitch 402...
Kan det kallas styling om man virkar in en Mrogan i en strumpa? den har varit med tidigare här: sportvagnstraffen-hofsnas-2010.html
Hudson pickup är en ovanlig modell redan från början och denna 46:a är choppad och sektionerad till elakt stuk. Ibland kan en bra idé bli fel i slutet och en del idéer är inte särskilt bra ens från början som en Chevrolet Corvair i armékostym... Eller ett episkt fail med att ta en redan ful bil och göra ännu fulare, som Smart Fortwo.
Ett tufft hembygge som väckte uppmärksamhet, inspirerad av Bugatti type 35 kallas denna för Th35. V-twin från en Aprilia snurrar runt en bakaxel från Ford Escort. Fälgarna har nästan rikgti bugatti-look men kmmer faktiskt från en AUdi, välbyggd och genomtänkt liten busbil.
Annars är ju den berömda Shelby Cobra hembyggarnas yttersta dröm, denna fina med korrekta fälgar och rätt kulörer höll hög klass.
Och det bjöds på lite dioramor, vardagsrum inklusive tidskorrekta invånare och exteriörer från Huskvarna genom olika decennier här är vi i 1965.
Lite öppna huvar, denna Chevrolet från 1955 har haft ett omtumlande liv, svenssåld, nerkörd, ombyggd redan på 60-talet till detta utseende, ombyggd igen och igen, förfarit och fördärvats och renoverad till originalskick för att sen byggas om till custom igen. Denna Dodge Custom Royal med D-500 motor är renoverad från fragment med nätan bara NOS-delar, enormt. En tuff och sällsynt Pontiac GTO judge och ui snarlik kulör med huven öppen på sitt eget sätt, den egendomliga engelska Bond Bug.
Gammelsvensk, Vabis från 1897 var det första försöket att börja serieproducera bilar i Sverige av Gutav Ericsson, det stannade dock vid detta enda exemplar. Citroen CX är närmast utrotade idag men denna tidiga från 1975 är mycket fin. Och stortysken Mercedes Benz 600 Pullman är en imponerande pjäs, denna från 1970, bara 428 av dessa Pullmans med längre hjulbas byggdes på 18 år mellan 1963-81. Och sist en gammeldansk, den egendomliga Nimbus byggdes nästan oförädrad från 1919 till 1960 denna Sportmodell är från 1938. wiki/Nimbus_(motorcycle)
Showtruckar brukar vara med på Elmia, denna Scania R620 "Gunfighter" kommer från Finland och är minst sagt estrem.
Maffigaste motorn på Elmia, detta är motorpaketet från en Leopard stridsvagn, V12 diesel på 48 liter och 1500 hästar flyttar på Leoparden som har en matchvikt på 62 ton, bränsleförbrukning? ja det har den, optimalt vid landsvägskörning sörplar den i sig så där 30-35 liter per mil....
Och vi avslutar turen med ett diorama från Huskvarna 1957 med en Messerchmitt KR200 i förgrunden.
Ett fulländat reportage. Bra att du dömde ut Vallåkras Volvos som fula. Mer åsiker, mer elakheter vill jag ha, det piggar upp.
Tack för reportaget, en härlig mässa, tyvärr kunde vi inte åka ned i år men dina bilder är jättefina, jag fastnade för den där udda packarden.
försöker ändock vara lite diplomatisk Svensson, jag har fått långa hatbrev från dysfunktionella VW-fantaster och utskälld av en skribent på expressen för jag hade lite små påpekanden på hans fria fabulerande och obefintliga källforskning...
Fin reportage och bra bilder - och trevlig utställning, jag var också där. En liten detalj dock, den MB SSK var inte såld i Sverige som ny utan i Finland, den kom till Sverige efter andra världskriget. Här är en gammal bild med första ägaren:
[url=http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/large/EBB_kilpailussa.jpg]K.A. Ebb & SSK[/url]
http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/large/EBB_kilpailussa.jpg
aah, tack Heikki, så var det.
@Mårten: OK jag förstår. Men med lite finess kan man få in klacksparkar som livar upp. Och för historiska bilder/bilar kan man väl smäda rätt fritt. Iaf gillade jag när du skrev om sportkombis och en viss kitcar omnämndes som "denna anskrämliga tingest".
Ibland talar bilderna för sig själva men ibland blir själva kommentaren pricken över i.
The Ice lady was a Mondeo?! Looks a bit like a wildly customized C3 Corvette.
Hej.
Det tillverkades ju 73 196 st Volvo Amazon kombi.
Vet du hur många som finns kvar?
finns i sverige?
tillverkade 1964/kvar/i sverige?