Imponerande importvåg

Det verkar som om många har timat in säsongen för just nu rullar det in en hel del kul fordon i vårt land från USA.
Inte bara bilar, en båt på importvågen också, som här skall transporteras vidare till Estland för renovering.


I förgrunden en Pontiac Torpedo från 1946, just pontiacs från 40-talet verkar det finnas gott om kvar för en hel del av dom har kommit hit det senaste. I bakgrudne en Chevrolet Fleetline Aero från 1948, som är lika mycket en bedrövlig historia som en fast installation på Nordtrafiks terminal sen flera år tillbaka.

Mera 40-tal, Chevrolet Special de Luxe coupe från 1941. Chevrolet byggde över en miljon bilar detta år 173491 var Speciac de luxe coupes som denna.  


50-tal mycket fin Chevrolet Bel Air Bauville wagon från 1956, Chevrolet s två dyraste modeller bortsett från Corvetten detta år var denna och Nomad stationsvagnen som till och med låg ett par hundra dollar över Bel Air cabrioleten.


Och 60-tal, prydligt iordninggjord Chevrolet Camaro SS från 1967.


Och moderna saker, nyare Chevrolet Corvette har blivit mycket populärt att importera, främst som flyttgods, denna Z-06 är från 2008. 
 

Lite Mopars, Dodge full-sizemodeller från 60-talet har vi underskott på i Sverige, detta är en Dodge Polara fyrdörrars hardtop sedan från 1968 och är nummer två av denna modell i landet 


Beep-Beep, Plymouth Road Runner var en kul modell med Wil E Coyote och Roadrunner som tema, de teckade figurerna vi kallar Gråben och Hjulben. Detta är egentligen en Satellite från 1969 som blivit Road Runner "Clone" med alla emblem och attribut. Lär vara en, eller den allra sista Satellite-cabben som byggdes 1969.    


 

Dodge Rumble Bee är en modernare tema-modell, ursprunget är Dodge gamla modell och annonskampanj Super Bee från formstora dar. Rumble Bee pickupen erbjöds bara 2004 och 2005. 8700 stycken gjordes totalt och de fanns bara att få shortbed-flaket i antingen gult eller svart. Motorn var 6,1 liter Hemin på 500 hästar.


Buick Roadmaster 1954 , som fyrdörrars sedan byggdes 26862 stycken, med 3269 dollar var detta en dyr bil, tusen dollar dyrare än en Buick Special sedan, och dubbelt så dyr som en Chevrolet 150 sedan.


Och en mycket prydlig Ford från 1955, Town Sedan kallade Ford sin fyrdörring i toppserien Fairlane och över en kvarts miljon byggdes bara av denna modell, bör finnas en hel del av dom kvar alltså.


En 55:a i en helt annan division, Cadillac Eldorado var bland det mest exklusiva man kunde köpa i världen detta år. 3950 stycken såldes och med en prislapp på nästan 6300 dollar kunde man köpa tre Ford Fairlanes och ändå ha en hel del dollar över till annat. Eldoradon hade exklusivt dubbla fyrportsförgasare på 331" motorn som då gav 270 hästkrafter, detta gick att beställa till sin vanliga Cadillac också, för 161 dollar extra.




Anmärkningsvärt nog kom det in en snarlik Eldorado till från 1956 för inte så länge sen, den berördes här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/february/gm-importer-som-ankommit.html

Kommentarer
Postat av: svensson

Kronan är stark och dollarn är svag. All denna jänkebilsimport torde vara ett bevis på detta.



Dollar på 6 kronor, inte sedan 70-talet har den legat så lågt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback