på ett Böhmiskt fält våren 1920
Efter det mekaniserade kriget, första världskriget hade avslutats så fanns det det massvis med materiel tillgängligt för att mekanisera den civila efterkrigstiden. Många firmor köpte upp surplus och anpassade det för främst jordbruk som exempel denna Excelsior motorplog, byggd av Laurin&Klement 1920.
Laurin&Klement var verksamma i det förra österrikiskt-ungerska imperiets nordvästra spets, en stat som hette Böhmen, eller Cechy på polska, som var det lokala språket jämte tyska i den delen vid den här tiden . Inte bara tekniken hade förändrats diametralt under krigsåren, kartorna hade ritats om också. Den forna stormakten Österrike-Ungern hade upplösts, Böhmen och Mähren hade tillsammas med Schlesien och Slovakien slagist ihop till en helt ny republik, Tjekoslovakien.
Laurin&Klement hade startat som en mekanisk verkstad 1895 och började tillverka bilar redan 1905. 1923 köptes de upp av en vapentillverkare som hette Skoda, och därigenom lever Laurin&Klement kvar än idag som Skoda Auto inom Skodakoncernen.
Laurin&Klement var verksamma i det förra österrikiskt-ungerska imperiets nordvästra spets, en stat som hette Böhmen, eller Cechy på polska, som var det lokala språket jämte tyska i den delen vid den här tiden . Inte bara tekniken hade förändrats diametralt under krigsåren, kartorna hade ritats om också. Den forna stormakten Österrike-Ungern hade upplösts, Böhmen och Mähren hade tillsammas med Schlesien och Slovakien slagist ihop till en helt ny republik, Tjekoslovakien.
Laurin&Klement hade startat som en mekanisk verkstad 1895 och började tillverka bilar redan 1905. 1923 köptes de upp av en vapentillverkare som hette Skoda, och därigenom lever Laurin&Klement kvar än idag som Skoda Auto inom Skodakoncernen.
Kommentarer
Trackback