374-140-102

den något besynnerliga titeln är ett "model breakdown"  Vad som kommit in här är en riktigt sällsynt bil, 1971 var både cabrioleter och muskelbilar på väg ut, och en muskelbilscabbe från detta år var ingen het modell. 1971 var sista året Plymouth Cuda/Dodge Challenger gick att få som cabriolet, hos GM:s rivalmodeller Firebird och Camaro fanns inga öppna bilar alls längre.

Men hos Plymouth beslöt man att erbjuda öppna bilar ett år till, men bara 374 kunder ville ha en 'Cuda utan tak detta år.


OPch här kommer vi till vad som kallas model breakdown, 374 'Cuda cabbar, varav 140 stycken av dessa var i utförandet 'Cuda 340, med 275 hästarns motorn på 340 kubiktum. Förvånande nog hade hela 102 automatlåda som denna, annars var ofta fyrväxlad manuell ett vanligt tillval på muskelbilar av den här klassen, men det satt dock bara i 30 stycken och ännu mer sällsynt var treväxlad låda som bara beställdes till åtta bilar.


Motorummet med 340" och det så kallade Shakerscoopet som sitter direkt på luftrenaren, och den förtydligande "shaker"dekalen är på plats med. I övrigt ett pedantiskt renoverat mottrum med alla korrekta detaljer.

Inredningen är smått spartansk i dessa Cudor, svart vinyl och  smala säten, här syns automatlådans växelspak i mittkonsollen.  


 en mycket ovanlig bil i minutiöst fint skick som nu har kommit till vårt land alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback