en lyxbils öde

Denna vagn började sitt liv 1912 i Derby, England som ett chassi av typen 40/50 från Rolls Royce, även kallad Silver ghost. I Stockholm försågs den med en vacker tourerkaross av Nordbergs innan den såldes till sin första ägare som dock är okänd.  Andra ägaren var desto mer känd för det var kronprins Gustaf Adolf och i hovstallet fick bilen registreringsnummer A6. I maj 1930 såldes den till en skrothandlare, som antagligen såg den som för fin föra att skrota för bilen kom att vandra vidare tills den hamnade hos en smidesverkstad i Enstaberga 1934. Där gick man lös på den fina Rollsen med att bryskt kapa ramen, förstärka chassit och fjädringen och försåg den med lastbilshytt och kran. Nu hade bilen nummer D206 och kom att tjänstgöra som bärgare i Nyköping resten av sitt liv, alltså fram till 1943 när kronprins Gustaf Adolfs vackra Rolls Royce återigen skrotades, för gott.


Kommentarer
Postat av: jeepsventa

Ja , jösses så många fina bilar som blivit slaktade här , bara för de blev för dyra o hålla vid liv. Här i Borås ska 2 Duesenbergs blivit slaktade , o minst en Bugatti !En Cadillac v-16 i Sätila .... håhåjaja..... Pappa o jag fiskade upp en SS-Jaguar , SS-1 ur en mosse utanför Kättilstorp på 70-talet , Johan hade då oxå en Chrysler imperial ca. 30 o en Peugeot "plåtcab" som blev nedgrävda !!d va då de !!

Håkan !

Postat av: Larsson

Anledningen till att den skrotades sägs ha varit att den saknade startmotor och var omöjligt svårstarad vid gengasdrift.

2011-09-01 @ 18:31:34
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback