I bilskolan 1920
Bröderna Einar och John Hellsén startade tidigt Chaufförskola i Söderhamn. Bilar var dyra pjäser därför är de närmaste två lite ålderstigna vagnar. Längst till höger en tvåsitsig runabout av märket Brush. Ett kortlivat amerikanskt märke som tillverkades åren 1907-13 i Detroit, denna troligen en model D från runt 1910.
I mitten står en Flanders model 20, också det ett kortlivat märke lanserat 1909 av E.M.F och kom att ingå i Studebaker från 1911 och lades ned året efter. Den ljusa bilen är däremot ett nytillskott, en Briscoe tourer från runt 1920. Benjamin Briscoe var tidigare chef hos Maxwell innan han 1914 startade i egen regi. Briscoe lades dock ned redan 1921.
1920 fanns det ungefär 5000 bilar i Sverige med en sådan trängsel på vägarna och i städerna var det alltså nödvändigt med att utbilda förare i skötsel och hantering av seklets stora nymodighet, automobilen. Körkortsprov hade redan införts 1906 och gradvis skärptes kraven med den ökande bilismen.
I mitten står en Flanders model 20, också det ett kortlivat märke lanserat 1909 av E.M.F och kom att ingå i Studebaker från 1911 och lades ned året efter. Den ljusa bilen är däremot ett nytillskott, en Briscoe tourer från runt 1920. Benjamin Briscoe var tidigare chef hos Maxwell innan han 1914 startade i egen regi. Briscoe lades dock ned redan 1921.
1920 fanns det ungefär 5000 bilar i Sverige med en sådan trängsel på vägarna och i städerna var det alltså nödvändigt med att utbilda förare i skötsel och hantering av seklets stora nymodighet, automobilen. Körkortsprov hade redan införts 1906 och gradvis skärptes kraven med den ökande bilismen.
Kommentarer
Trackback