The Melin Collection - Thunderbirds
1956 kostade en Ford Thunderbird 3151 dollar i baspris och det såldes 15631 av dessa. En av dom hamnade hos Lois Lott i Salt Lake City, Utah.
Santa Ana 1963 och Barbara Baletta vid sin Thunderbird av 1957 års modell. 1957 var sista året för den rent tvåsitsiga karossen men fick ände en kaross som skiljer sig från de tidigare 55-56:orna. 3408 dollar var listpriset 1957 och 21380 stycken såldes.
Året är 1968 och vi är i Garden Grove, Orange county, Kalifornien. Ronald Vaughan står vid sin Thunderbird av 1959 års modell. Ny kostade denna coupe 3606 dollar, plus extrautrustning och skatter. 1968 kostade dock en sån här gammal "Squarebird" säkerligen inte många dollar begagnad.
Hela 57195 coupéer byggdes samt 10261 cabrioleter 1959 den nya fyrsitsiga stora Thudnerbirden "Squarebird" blev en säljfrangång.
1961 var det dags för en ny kaross för Thunderbirden, "square"-looken var borta men man behöll den fyrsitsig. Här står Torsten Olson i Huntington Beach vid sin nya 'bird 1961. 4170 dollar kostade en sån här coupe och 62535 stycken såldes, plus 10516 öppna Thunderbirds.
Denna kaross behälls istort sett fram till och med 1966, här ser vi Ragner Berg någonstans längs en county road i Kalifornien med sin nya Thunderbird 1963.
och den här grabben sitter också på en 63:a coupé, någonstans i SAnta Ana. Nu fanns fyra alternativ, standardcoupén kostade 4445 dollar och var också den vanligaste med 42806 exemplar. Detta är en Landau coupe med de karakteriska "landau"-järnen på takstolparna, den kostade 4548 dollar och fann 14139 köpare detta år. Vanliga cabrioleten byggdes i 5913 exemplar och så fanns även en strikt tvåsitsig 'bird igen, Sports Roadster som dock bara fann 455 köpare detta år och kostade hela 5563 dollar.
1964 fick den ett facelift, sports roadstern var borta men man kunde dock för 269 dollar köpa tll ett "tonneau cover" att sätta över baksätet för att få den temporärt tvåsitsig. Här ser vi en okänd dam i SAnta Ana vid sin nya Thunderbird Landau coupe, som såldes i 22715 exemplar detta år och kostade 4589 dollar. Den vanliga coupén såldes i hela 60552 exemplar.
Santa Ana 1963 och Barbara Baletta vid sin Thunderbird av 1957 års modell. 1957 var sista året för den rent tvåsitsiga karossen men fick ände en kaross som skiljer sig från de tidigare 55-56:orna. 3408 dollar var listpriset 1957 och 21380 stycken såldes.
Året är 1968 och vi är i Garden Grove, Orange county, Kalifornien. Ronald Vaughan står vid sin Thunderbird av 1959 års modell. Ny kostade denna coupe 3606 dollar, plus extrautrustning och skatter. 1968 kostade dock en sån här gammal "Squarebird" säkerligen inte många dollar begagnad.
Hela 57195 coupéer byggdes samt 10261 cabrioleter 1959 den nya fyrsitsiga stora Thudnerbirden "Squarebird" blev en säljfrangång.
1961 var det dags för en ny kaross för Thunderbirden, "square"-looken var borta men man behöll den fyrsitsig. Här står Torsten Olson i Huntington Beach vid sin nya 'bird 1961. 4170 dollar kostade en sån här coupe och 62535 stycken såldes, plus 10516 öppna Thunderbirds.
Denna kaross behälls istort sett fram till och med 1966, här ser vi Ragner Berg någonstans längs en county road i Kalifornien med sin nya Thunderbird 1963.
och den här grabben sitter också på en 63:a coupé, någonstans i SAnta Ana. Nu fanns fyra alternativ, standardcoupén kostade 4445 dollar och var också den vanligaste med 42806 exemplar. Detta är en Landau coupe med de karakteriska "landau"-järnen på takstolparna, den kostade 4548 dollar och fann 14139 köpare detta år. Vanliga cabrioleten byggdes i 5913 exemplar och så fanns även en strikt tvåsitsig 'bird igen, Sports Roadster som dock bara fann 455 köpare detta år och kostade hela 5563 dollar.
1964 fick den ett facelift, sports roadstern var borta men man kunde dock för 269 dollar köpa tll ett "tonneau cover" att sätta över baksätet för att få den temporärt tvåsitsig. Här ser vi en okänd dam i SAnta Ana vid sin nya Thunderbird Landau coupe, som såldes i 22715 exemplar detta år och kostade 4589 dollar. Den vanliga coupén såldes i hela 60552 exemplar.
Kommentarer
Trackback