En vinterdag i Wisconsin 1908



I en snöig backe vintern 1908 provar uppfinnaren Otto Zachow och hans svåger William Besserdich ut sin prototyp som är speciellt anpassad för svåra förhållanden som detta, ett chassi med fyrhjulsdrift. Otto Zachow själv sitter baktill och ser nöjd ut.  

Patenten för deras koncept hade utfärdats 1908, senare samma år kom Besserdich att börja producera en egen fyhjulsdriven personbil, Badger, och blev efter ett tag den största producenten av fyrhjulsdrivna fordon i världen.  

Trots patenten så var dom inte först med att laborerar med drivning på alla hjulen, redan 1900 hade en herr Charles E. Cotta patentsökt en automobil med kedjedriven fyrhjulsdrift och dessutom styrning på alla hjulen. Ett par stycken skall även ha byggts med detta 1901-02.  En av de mest kända tidigare fyrkrafsarna var dock Spykers 60HP acerbil från 1902. 



Som sagt så är fyrhjulsdrift av väldigt tidigt datum och främst på tyngre fordon inte alls särskilt ovanligt för över 100 år sedan. Men så finns det dick en slamkrypare i gänget som utdaterar dom allihop, automobilen är bra mycket äldre än från 1885 som brukar anges, självgående vagnar och främst bussar i kommersiell trafik är ett mer än 200-årigt påfund. 

Här är Burstall&Hills Steamcoach, ångdriven vagn där fyrhjulsdriften sköttes via kardan och vinkelväxel, och vad det verkar var den också i och urkopplingsbar, och detta var år 1824! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback